«Wow. For et engasjement. Dette har gått over all forventning! Nå har vi nådd 100.000 kroner! Det er et fantastisk bidrag til Barnekreftforeningen. Men der må vi nok stoppe!» skrev Høyre på sin facebookside klokken 23.00 onsdag kveld.

Da hadde det gått i overkant av seks timer siden partiet utfordret sine følgere til å like og kommentere et innlegg som skulle sørge for innsamling av penger til arbeidet mot barnekreft.

– Det er en veldig god sak og en kampanje som mange har kastet seg på på Facebook. Dette utviklet seg i et enormt tempo slik ting kan gjøre på sosiale medier og 100.000 er jo et fantastisk bidrag til en så god sak, sier Sigbjørn Aanes, statssekretær for statsminister Erna Solberg, til TV 2.

Ett likerklikk forpliktet Høyre til å gi en krone, mens en kommentar på innlegget var verdt fem kroner.

– Flere må utfordres

Følgerne lot ikke vente på seg, og aksjonen som egentlig skulle vare 24 timer, ble stoppet etter seks og en halv time.

– Det var noe partiet valgte å gjøre i går kveld, forklarer Aanes.

– Høyre har rike onkler, dere kunne vel gått lenger?

– Ja de må utfordres de også. Det er mange der ute som burde utfordres og som fortsatt ikke har gitt, men mange med penger gir mye til for eksempel Radiumhostpitalet, så her er det bare å utfordre flere, sier Aanes til TV 2.

OVERVELDET: Statssekretær Sigbjørn Aanes (H) er storfornøyd med at partiet samlet inn 100.000 kroner på få timer.
OVERVELDET: Statssekretær Sigbjørn Aanes (H) er storfornøyd med at partiet samlet inn 100.000 kroner på få timer. Foto: TV 2

Høyre utfordret på sin facebookside DnB til å gjøre det samme.

– Vi ser at dette er en kampanje som drar inn mye penger, både fra privatpersoner og fra selskaper. Så var vel vi det første politiske partiet som har gitt, sier statssekretæren.

Klokken 15 opplyser Barnekreftforeningen at DnB har tatt utfordringen og på to timer har fått 20.000 likes og 12.000 kommentarer.

– De har sagt at de vil stå i aksjonen i 24 timer, så dette er jo helt utrolig, sier kommunikasjonsrådgiver Anja Haug Tronrud til TV 2.

Pengene strømmer inn

Torsdag formiddag kan Barnekreftforeningen fortelle at det fortsatt strømmer inn penger.

Klokken 9.30 torsdag morgen var det kommet inn seks millioner kroner til den lille foreningens arbeid med forskning på barnekreft.

– Dette ser ikke ut til å ta noen slutt. Bare det siste døgnet har det kommet inn en million kroner. Det er nesten vanskelig å tro og vi er helt overveldet, sier Britt Ingunn Wee Sævig, som er fagsjef i Barnekreftforeningen til TV 2.

Sævik bryr seg ikke om at Høyre gav seg på 100.000 kroner, snarere tvert om.

– Vi ønsker bare at folk skal gi frivillig. Det er første gang et parti gjør noe sånt, og nå ser vi at stadig flere bedrifter også henger seg på, sier Sævig.

– Hva betyr alle disse pengene for Barnekreftforeningen?

– Det betyr enormt mye. Både at det kommer mere penger til forskning og at vår lille forening blir kjent - det er en dobbel gave, sier fagsjefen.

Kjedebrev

Det digitale kjedebrevet som har skaffet millioner til foreningen går ut på å samle inn likerklikk og kommentarer, og donere et beløp ut ifra hvor mange klikk og kommentarer man får i løpet av 24 timer. Deretter skal man utfordre fem nye til å starte ny innsamling på samme måte.

Vanligvis må Barnekreftforeningen arbeide hardt for hver donerte krone, men denne gangen har noen gjort jobben for dem.

– Det kom veldig brått på. Vi har aldri sett at noen har samlet inn så store beløp på så kort tid. Det er helt fantastisk, sier Anja Haug Tronrud, kommunikasjonsrådgiver i Barnekreftforeningen.

Det har vært er mysterium for foreningen hvem som står bak kjedebrevet, men tirsdag denne uken ble det klart at svenske Jessica (41) i allefall var en av de aller første til å sende ut utfordringen på sin facebookside.