– Det startet veldig enkelt. Jeg satt hjemme og så at en venninne i Sverige hadde lagt ut en liknende status på Facebook-profilen sin, forteller svenske Jessica Larsen (41) som er bosatt i Sarpsborg med mann og tre barn.

– Vi er selv medlem i Barnekreftforeningen, så vi tenkte at det hadde vært helt topp å gjøre det samme i Norge. Derfor kopierte jeg teksten, men endret til Barnekreftforeningen i Østfold.

Syke barn

I 2014 fikk sønnen hennes Jesper (11) den kreftliknende blodsykdommen LCH, Langerhans-celle histiocytose, som behandles av kreftleger med cellegift.

– Det var en svært tung beskjed å få, naturligvis. Det er ingen som ønsker at barnet sitt skal bli syk, men vi har kommet ut av det som en sterkere familie, sier hun mens tårene fyller øynene.

I sykdomsperioden ble Barnekreftforeningen i Østfold en viktig støtte. Familien var med på flere reiser, blant annet til Disneyland i Paris. Det var et stort høydepunkt for Jesper. Søsknene hans fikk også god støtte og oppfølging i tiden da brorens kreftbehandlingen stod i fokus.

FRISK: Jesper hadde et tungt år med behandling, men er nå frisk. 
FRISK: Jesper hadde et tungt år med behandling, men er nå frisk. 

– Den støtten vi har fått av Barnekreftforeningen i Østfold er helt enorm. De har støttet både Jesper, søsknene hans og hele familien. De har gitt oss mange lysglimt i hverdagen og det var utrolig viktig i en tøff tid.

11-åringen ble frisk i 2015, men familien er sikre på at medlemskapet i Barnekreftforeningen kommer til å vare livet ut.

– Kunne aldri drømme om at det ble så stort!

Larsen fikk litt over 100 likes på statusen sin og nærmere 70 kommentarer. Det resulterte i over 500 kroner til foreningen i Østfold 19. februar.

Flere venner gjorde det samme, og statusen ble raskt delt langt utover Larsens vennekrets. Mange endret statusen til å gjelde enten sin egen lokalforening eller den nasjonale Barnekreftforeningen.

Tirsdag ettermiddag hadde Barnekreftforeningen fått inn totalt 4,5 millioner kroner.

– Det er helt fantastisk! Jeg kunne aldri drømme om at det ble så stort! Jeg la den ut for min egen del og håpet at vennene mine ville gjøre det samme, og det har de tydeligvis gjort. Det beviser jo hvor stor effekt sosiale medier kan ha, sier hun.

KOPIERT FRA SVERIGE: Denne statusen publiserte Jessica Larsen 19. februar, og er blant de første donasjonene som ble gitt den norske Barnekreftforeningen via et kjedebrev.
KOPIERT FRA SVERIGE: Denne statusen publiserte Jessica Larsen 19. februar, og er blant de første donasjonene som ble gitt den norske Barnekreftforeningen via et kjedebrev.

Kjedebrev

Kjedebrevet går ut på å samle inn likes og kommentarer, og donere et beløp ut ifra hvor mange klikk man får i løpet av 24 timer. Deretter skal man utfordre fem nye til å starte ny innsamling på samme måte.

Vanligvis må Barnekreftforeningen arbeide hardt for hver donerte krone, men denne gangen har noen gjort jobben for dem.

– Det kom veldig brått på. Vi har aldri sett at noen har samlet inn så store beløp på så kort tid. Det er helt fantastisk, sier Anja Haug Tronrud, kommunikasjonsrådgiver i Barnekreftforeningen.

Det har vært er mysterium for foreningen hvem som står bak kjedebrevet.

– På Barnekreftdagen 15. februar fikk vi inn en Vipps-donasjon som var markert med «Facebook-challenge», men vi aner ikke om det var et kjedebrev eller noe annet. Deretter gikk det et par dager uten så mange donasjoner. Det kom inn en donasjon med en svensk kommentar 18. februar, så begynte det å ta seg opp fra 19. februar, forklarer Haug Tronrud.

Det hele eksploderte fra rundt 26. februar og har stadig økt i omfang. De siste dagene har det totalt økt med over en halv million kroner i kjedebrevdonasjoner daglig. Foreningen har fått inn over 13.000 innbetalinger i løpet av mars.

– Noen gir ti kroner, mens andre gir 1000 kroner. Det er snakk om en valgfri sum, og vi følger ikke opp betalingene i etterkant. For oss er det bare positivt at folk tar utfordringen og deler budskapet vårt, sier Tronrud.

Mange donasjoner i Sverige

TV 2 har vært i kontakt med Barnecanserfonden i Sverige som forteller at de har sett en økning i antall donasjoner de siste ukene.

– Den samme innsamlingen har forekommet i Sverige i noen uker, både til Barnecanserfonden og andre innsamlingsorganisasjoner. Men vi aner ikke hvor fenomenet kommer fra – om det er fra Norge eller Sverige, sier kommunikasjonsansvarlig i Barnecanserfonden, Amelie Furborg til TV 2.

De har ikke oversikt over hvor mye mer penger det er snakk om de siste ukene, men det er ikke på høyde med millionsummene vi ser i Norge.

Donerer sum til forskning

Barnekreftforeningen er nå opptatt av å informere om hva pengene skal brukes på.

– I fjor kom en rapport fra fagmiljøet som sier at vi trenger mer forskning på barnekreft i Norge, så pengene går til det. Et prioritert område i år er forskning på hjernesvulst, som er den krefttypen hos barn som har dårligst prognoser, forteller Tronrud.

– Hvorfor er det så mange som engasjerer seg denne gangen?

– Mange er berørt, eller kjenner noen som er berørt. Barn og kreft hører ikke sammen i samme setning. Det er årsaken til at det skaper mye engasjement, sier kommunikasjonsdirektøren.

Ifølge Barnekreftforeningen overlever fire av fem barn som har fått en kreftdiagnose. Tronrud håper at kampanjen kan bidra til å redde det femte barnet.