På vei oppover Karl Johans gate med TV 2 på slep viser Geir Ove Pedersen hvordan man kan få dagligdagse situasjoner til å bli små Snapchat-kunstverk ved hjelp av tegninger, farger og lyd.

– Jeg tar ofte bilder av mennesker som jeg tegner på. Det er jo snikbilder, men jeg tar ikke bilder for å henge ut noen. Det gjør jeg aldri. Jeg tegner for eksempel luer på hodene for å skjule identiteten, sier Geir Ove, og viser hvordan han fikser et bilde av et ungt par med barnevogn med en lue, et kaninansikt og ballonger.

En gardist utenfor Slottet forvandles til en romfarer med skilderhuset som bærerakett.

– Et spesielt triks når man jobber og skal få til disse tegningene, det er å kunne bygge det opp lagvis med farge etter farge, forklarer han.

Fikk telefon fra Nike

Mange av bildene hans gikk viralt, og Geir Oves Snapchat-profil GeeOhSnap fikk så mye oppmerksomhet at han bedrifter begynte å ta kontakt med ham for å be ham gjøre jobber for dem. På den måten ble Snapchat-historiene til et levebrød for 35-åringen fra Kristiansand.

I FARTA: En intetanende gardist får en rakett på ryggen når Geir Ove slipper løs fantasien. Foto: GeeOhSnap
I FARTA: En intetanende gardist får en rakett på ryggen når Geir Ove slipper løs fantasien. Foto: GeeOhSnap

– Storyene mine har over en million visninger, sier han til TV 2.

Nike, Starbucks og Disney-konsernet er noen av bedriftene han har jobbet for. Trikset er at reklamebudskapet er pakket inn i en god historie. Mottakeren skal aldri føle at dette er noe de får trykket opp i ansiktet.

– Om jeg skulle gjøre en jobb for en produsent av flaskevann, ville jeg aldri tatt et bilde av flasken og sagt hvor kjempegodt dette vannet er. Da ville jeg kanskje organisert en vannkrig og trikskasting av flaskene etterpå, sier Geir Ove.

HISTORIEFORTELLER: Besøket i Nyhetskanalens studio dokumenteres. Foto: GeeOhSnap
HISTORIEFORTELLER: Besøket i Nyhetskanalens studio dokumenteres. Foto: GeeOhSnap

– En kunstner

Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen i byrået KommFrem mener det Pedersen driver med er produktplassering på øverste hylle.

– Han er en kunstner, og lerretet er Snapchat og Instagram, sier Nygård-Hansen.

– Han klarer det kunststykket å få inn et reklamebudskap inn i historiene uten at det ødelegger historien. Det gjør ofte reklamen. Den bryter opp det du egentlig kommer inn for å se. Det er ingen som følger GeeOhSnap for å få med seg reklame, sier Hans Petter Nygaard-Hansen til Nyhetskanalen lørdag morgen.

Tenk historie

Geir Oves beste triks for å bli en bedre snapchatter, er å fokusere mer på historiefortelling.

– Når vi for eksempel skal i studio nå, så starter du med det og bygger det opp til et høydepunkt. Så tar du en avslutning på slutten av dagen. Og så er det mange triks du kan lære deg, med å bruke bakgrunnsmusikk og du kan bruke mange forskjellige effekter, sier han.

  • Geir Ove gir deg flere tips på TV 2 Nyhetenes snapchatkonto.