I 2015 fortalte vi deg hvorfor det er et lite hull i alle flyvinduer, og i 2016 fulgte vi opp med saken om hvorfor «rullegardinen» alltid må være åpen ved avgang og landing.

Denne gangen skal vi ta for oss et annet stort flyvindu-spørsmål: Hvorfor er vinduene på de store jetflyene alltid avrundet?

Vi skal på ingen måte påstå at dette er et nytt spørsmål, og forklaringen er også logisk. Men flyvinduene har en mer dramatisk historie enn man ønsker seg

Det har nemlig ikke alltid vært slik at man kikke utover skyene gjennom et avrundet flyvindu.

Verdens første jetfly

Da den sivile luftfarten fikk et oppsving etter annen verdenskrig, var mange passasjerfly utstyrt med firkantede vinduer. Det samme var også tilfellet med verdens første passasjerfly med jetmotorer, de Havilland DH 106 Comet.

Flyet var på vingene for første gang i 1949, og ble satt inn i trafikk noen år senere. Alt lå til rette for at flyet skulle revolusjonere flyreiser for millioner av mennesker.

På grunn av motorene og trykkabinen kunne Havilland DH 106 Comet fly høyere enn konkurrentene, noe som førte til en raskere flytur, og at man unngikk dårlig vær, skriver The Telegraph.

Dette førte også til lavere drivstoffforbruk.

I løpet av det første året reiste 30.000 passasjerer med flymodellen. Dronning Elizabeth var blant de som var tidlig ute med å teste den britiske nyvinningen.

Men i 1954 ble samtlige eksemplarer satt på bakken – på grunn av to fatale ulykker.

56 mennesker mistet livet

Søndag 10. januar 1954 tok British Overseas Airways Corporation flight 781 av fra Ciampino-flyplassen i Roma med kurs mot London.

Men over Middelhavet gikk flyet i oppløsning. Ingen av de 35 menneskene om bord overlevde.

Alle de Havilland DH 106 Comet-flyene fikk flyforbud mens ulykkeskommisjonen gjorde sine undersøkelser. Flyene ble imidlertid satt inn igjen i trafikk kort tid senere. Det ble ansett som sannsynlig at en feil på motorene var årsaken til styrten.

JETFLY: Bildet viser en av de Havilland DH 106 Comet-flyene til British Overseas Airways Corporations. Flyet er helt likt flyet som styrtet. Foto: Wikimedia/Creative Commons 
JETFLY: Bildet viser en av de Havilland DH 106 Comet-flyene til British Overseas Airways Corporations. Flyet er helt likt flyet som styrtet. Foto: Wikimedia/Creative Commons 

Men så skjedde det samme igjen.

Få måneder senere, den 8. april 1954 led South African Airways flight 201 fra Roma til Egypts hovedstad Cairo samme skjebne: Flyet gikk i oppløsning, og alle de 21 menneskene om bord mistet livet.

Nok en gang ble alle flyene satt på bakken, og ulykken ble satt i sammenheng med ulykken med samme flytype bare noen få måneder senere.

Etterforskerne pekte på strukturelle feil med trykkabinen. Metallet rundt de firkantede vinduenes hjørner ble nemlig utsatt for to til tre ganger så mye press som andre deler av flykroppen. Konklusjonen ble derfor at et tretthetsbrudd var årsaken til at flyene hadde gått i oppløsning, skriver The Telegraph.

FIRKANTET: Denne vrakdelen viser de Havilland DH 106 Comets firkantede vinduer. Foto: Wikimedia/Creative Commons  
FIRKANTET: Denne vrakdelen viser de Havilland DH 106 Comets firkantede vinduer. Foto: Wikimedia/Creative Commons  

De Havilland ble derfor tvunget til å utstyre nye fly med avrundede vinduer og tykkere flykropp, mens eksisterende eksemplarer ble modifisert eller vraket.

Avrundede vinduer gir jevnere fordeling

Youtube-kanalen Real Engineering har laget en video som forklarer hvorfor flyvinduene er avrundede.

Innføringen av jetfly førte til at flyene måtte fly høyere enn tidligere for at motorene skulle bruke mindre drivstoff. Dette fører til at lufttrykket er lavere utenfor flyet enn inne i trykkabinen, og trykkforskjellen får den sylinderformede flykroppen til å utvide seg bittelitt. Etter flere tusen sykluser kan tretthet og sprekker dannes i flykroppen på steder som blir utsatt for høyere belastning enn andre.

Det oppstår nemlig spenningskonsentrasjoner når noe hindrer den jevne strømmen av spenning. Kvadratiske vinduer er et vesentlig hinder mot jevn fordeling, og det skapes spenningskonsentrasjoner i metallet ved vinduenes hjørner.

Dagens jetfly er alle utstyrt med avrundede vinduer for å hindre at det danner seg slike spenningskonsentrasjoner. Disse vinduene fører til en jevnere fordeling av spenningen.