– Da jeg tok den beslutningen trodde jeg jo at jeg gjorde en smart ting, sier Solbjørg Saltvik (71).

For to år siden reiste hun til Ungarn med et norskeid selskap for å spare penger på tannlegebehandling, men på grunn av komplikasjoner har hun mistet en tann og må også trekke nabotanna.

Saltvik reagerer på at oppfølgingen i Norge ikke har vært bedre.

– Det var et norsk firma, registrert i Norge, så jeg trodde det var en form for sikkerhet da, sier Saltvik.

Hjemme i Norge har hun hatt perioder med store smerter, forsøkt protese og til slutt fått implantat. Tilsammen har regningene kommet opp i nesten 80 000 kroner.

Solbjørg Saltvik resite til Ungarn for å få fikset en tann hun har manglet siden hun var liten, men mannen som kom med bheandlingsforslaget var ikke tannlege. Foto: Pernille Vegheim Dvergedal 
Solbjørg Saltvik resite til Ungarn for å få fikset en tann hun har manglet siden hun var liten, men mannen som kom med bheandlingsforslaget var ikke tannlege. Foto: Pernille Vegheim Dvergedal 

Ble ikke undersøkt av tannlege

Selskapet Saltvik reiste med heter Dental Norge. De har sendt flere tusen nordmenn til behandling i utlandet og har fire klinikker i Serbia, Ungarn, Kristiansand og Sandnes. På sine nettsider skriver de at man kan få oppfølging på klinikkene i Norge, etter behandling i utlandet.

Det hele startet med en annonse i lokalavisa i Trondheim, der Dental Norge inviterte til konsultasjon på et hotell. Der møtte Solbjørg styreleder for selskapet Igor Salai.

Har ikke samme rettigheter

Solbjørg er ikke alene. Hos Forbruker Europa blir de kontaktet av nordmenn som har vært hos tannleger i utlandet. Noe av problemet er at man ikke har samme garantiordninger i utlandet som i Norge.

– Hvis det skjer noe med behandlingen i utlandet så har du ikke de samme rettighetene som ved en tannbehandling i Norge, forteller direktør Ragnar Wiik.

Han har utviklet flere tips til de som vurderer behandling i utlandet. De kan leses her.

I denne saken mener han imidlertid at Dental Norge kan ha et ansvar.

– Det er jo slik at hun har fått en anbefaling om å gjøre en behandling i Ungarn. Når det går så galt så er det et spørsmål om rådet hun fikk og oppfølgingen underveis har vært god nok, sier Wiik.

– Jeg trodde han var tannlege. Han undersøkte tennene mine skikkelig, sier Saltvik.

Etter møtet fikk Solbjørg et behandlingsforslag på e-post og hun reiste ned til Ungarn. Målet var å erstatte en tann hun hadde manglet siden hun var liten – i venstre underkjeve.

Nede i Ungarn oppdaget hun at Salai ikke er utdannet tannlege, men økonom. Inngrepet viste seg også å være større enn hun var blitt forespeilet.

– Da tenkte jeg at det ville jeg ikke gå med på. Det ble for stort, sier Saltvik.

Siden hun først var der nede ble avtalen at hun istedet skulle bytte ut noen gamle amalganfyllinger og sette kroner på to jeksler. Så begynte problemene.

Fikk store smerter

Rett etter tannbehandlingen i Ungarn fikk Saltvik store smerter.

– Det kjentes ut som om hele hodet holdt på å eksplodere. Det var intenst, sier Saltvik.

Tannlegen i Ungarn mente smertene ville gå over og fant ikke noe galt.

Hjemme i Norge hadde Saltvik perioder både med og uten store smerter. Hennes faste tannlege i Trondheim ville også vente og se om smertene gikk over av seg selv, men etter flere tannlegebesøk viste det seg at den ene tannrota var knekt og måtte trekkes. Nabotanna ble forsøkt reddet med rotfylling, men nå må også den trekkes.

Begge tennene var ved siden av den Saltvik allerede manglet, og førte til at Saltvik ville mangle tre tenner på rad.

– Det ble jo slik at jeg tenker på det hele tida. Når jeg smiler, når jeg snakker. Er det noen som ser det? Det er jo helt grusom egentlig, sier Saltvik.

Reagerer på oppfølgingen

Saltvik hadde kontakt med Dental Norge på e-post etter at hun kom hjem, men flere ganger stoppet kommunikasjonen opp. Dental Norge ba henne heller aldri komme ned til Kristiansand for oppfølging der, hverken før eller etter at den første tanna var trukket.

– Jeg opplevde at de virket hjelpsomme og høflige, men jeg fikk aldri noen beskjed om hva jeg skulle gjøre. Og da jeg begynte å be om en viss kompensasjon, så fikk jeg aldri noe svar på det heller, sier Saltvik.

Fra oktober 2015 sluttet selskapet å svare på Saltviks e-poster. Og det gikk nesten et år før hun hører fra dem igjen, selv om hun purret flere ganger.

Saltvik valgte å ta saken i egne hender og har siden mars i fjor gått til behandling hos Colosseumklinikken i Trondheim for å få satt inn nye tenner.

– Jeg reagerer jo på oppfølgingen jeg har fått. Han kunne jo ha sagt at jeg skulle komme til Kristiansand, som de lover i annonsen, men det skjedde aldri. Han kom aldri med det forslaget.

Skyldes dårlig kommunikasjon

Komplikasjonene Saltvik opplevde er ikke uvanlige, og det er ikke dokumentert feilbehandling av Saltvik.

Dental Norge mener også at de har gitt gode råd til Saltvik gjennom e-postene dem imellom. De stiller seg uforstående til at Saltvik ikke følte hun hadde muligheten til å komme på oppfølging i Kristiansand da problemene startet.

– Man er alltid velkommen til å komme til Kristiansand. Det er derfor vi har klinikk her, sier daglig leder, Sara Salai.

Hun leder selskapet sammen med ektemannen Igor Salai. De mener misforståelsen skyldes dårlig kommunikasjon, og at de trodde Saltvik ikke var interessert i å komme ned til Kristiansand og derfor aldri spurte henne.

At de ikke svarte på flere av e-postene fra Saltvik, er ifølge de to en forglemmelse, og de sier de hele tiden har jobbet med å finne en løsning i saken.

– Når tanna var trukket jobbet vi parallelt med å se om det var noen andre løsninger hos våre kirurger i utlandet. Det var det vi jobbet med og det skulle vi ha informert henne mer om, sier Igor Salai.

– Vi har aldri sagt det er en tannlege

Dental Norge er uenige i at behandlingen som ble foreslått i Ungarn var vesentlig større enn det Saltvik ble forespeilet i Trondheim. De påpeker at det i behandlingsforslaget Saltvik mottok er presisert at det vil bli foretatt en endelig undersøkelse når man kommer ned til Ungarn.

Styreleder i Dental Norge, Igor Salai, sier de kan bli tydeligere. Foto: Pål Martin Rossing
Styreleder i Dental Norge, Igor Salai, sier de kan bli tydeligere. Foto: Pål Martin Rossing

«Ved nedreise vil full utredning bli foretatt ved Dental Norges klinikk (...) Det er først da når all informasjon er tilgjengelig for oss at vi med sikkerhet si hvilken behandling som er den beste»

De mener også at det er Saltvik som har misforstått, da hun trodde Igor Salai var tannlege.

– Vi har jo aldri sagt at det er en tannlege, og vi har jo heller ikke noe behov for å utgi oss som tannleger, sier Sara Salai.

Hun sier at de ser i munnen på pasienter for å se hvilke tenner det er snakk om, når man vurderer en behandling. Likevel innrømmer de at de kan bli enda tydeligere:

– Vi må jo bare ta det til etterretning, at vi må være tydeligere, sier Igor Salai.

Vil gi kompensasjon

Etter at TV 2 Hjelper deg tok kontakt med Dental Norge ble det vedtatt å gi Saltvik en kompensasjon på 35 000 kroner, fordi de mener kommunikasjonsproblemene har ført til en ekstra belasting.

– I og med at ikke hele behandlingsløpet som skal utføres nå kan knyttes til behandlingen som hun gjorde i Ungarn, noe av behandlingen hadde vært nødvendig å gjøre uansett, har vi valgt å gi en kompensasjon på 35 000 for å hjelpe til med å utføre behandlingen i Trondheim, sier Igor Salai.

At Saltvik ikke fikk beskjed om dette før TV 2 Hjelper deg blandet seg inn i saken, har ikke sammenheng, ifølge Dental Norge.

– Vi har tidlig bestemt oss for å gi kompensasjon. Når TV 2 Hjelper deg kom inn i bildet ble det fart i sakene, sier Salai.

Saltvik tror imidlertid ikke at hun ville fått kompensasjonen uten hjelp fra TV 2 Hjelper deg.

– Jeg hadde aldri fått dette uten TV 2 Hjelper deg sin hjelp, sier Saltvik.