Juksingen skal ha pågått i hele 25 år, ifølge franske etterforskere.

Det er det franske nyhetsbyrået AFP som har fått tilgang til etterforskningsdokumentene. Målet skal ha vært å pynte på utslippstallene til biler med både bensin- og dieselmotorer.

Hele ledelsen opp til toppsjef Carlos Ghosn mistenkes for å være innblandet i saken.

Etterforskerne mener ulike strategier har vært brukt helt siden 1990 for å gi bilene bedre resultat i utslippstester. Den første generasjonen Renault Clio, som ble lansert i 1990, antas å være den første modellen som var involvert.

Renault avviser overfor Le Soir onsdag kveld at de har drevet med juks.

Det ble satt i gang etterforskning mot bilprodusenten tidligere i år etter avsløringer om at flere bilprodusenter er tatt for juks omkring utslippstall.

Skandalen kom for en dag etter at det ble avslørt at Volkswagen hadde utstyrt 11 millioner dieseldrevne biler med programvare som gjorde utslippet kunstig lavt når bilen ble kjørt i test. I vanlige kjøresituasjoner var utslippet mange ganger høyere.

Uavhengige tester avdekket høye utslipp også fra dieselbiler til flere franske produsenter, men Renault avviste i januar at deres kjøretøy er utstyrt med lignende programvare.

– Kjøretøy fra Renault har alltid vært i overensstemmelse med lover og bestemmelser. De er innenfor gjeldende standarder, het det i en uttalelse fra selskapet i januar ifølge The Guardian.

(©NTB/TV 2)