Tidligere i år skulle småbarnsmor og barnetannlege Dana Chianese vaske barnas leker, deriblant den populære biteleken Sophie the Giraffe.

New Jersey-kvinnen la merke til at den hule leken luktet vondt, og bestemte seg for å skjære den i to for å se hva årsaken var.

Innsiden var full av mugg, og hun bestemte seg for å legge ut bilder av leken på Facebook for å advare andre mødre.

– Det gjør vondt i hjertet når jeg tenker på at jeg i månedsvis lot babyene mine tygge på et leketøy som inneholder mugg. Jeg har sluttet å kjøpe biteleker som er hul på innsiden, og anbefaler alle foreldre om å gjøre det samme, sa Chianese til Good Housekeeping.

POPULÆR: Svært mange smårollinger har Sophie the Giraffe som sin favorittleke. Foto: Scanpix
POPULÆR: Svært mange smårollinger har Sophie the Giraffe som sin favorittleke. Foto: Scanpix

Bildene går verden rundt

Siden da har mammaens bilder gått verden rundt, og flere foreldre har reagert med å gjøre det samme som henne: Skjære opp biteleken for å se om det er mugg inni.

Mange opplever det samme som Chianese og finner mugg inni sin Sophie the Giraffe, mens andre ikke finner det.

Biteleken, som koster rundt 250 kroner, har i likhet med for eksempel en hundeleke et hull i bunnen, slik at barnet kan klemme på den og lage pipelyder.

Med hullet kommer også risikoen for at fukt, som for eksempel sikkel, drypper inn, og dermed kan mugg oppstå.

Barnelege advarer foreldre

– Det er aldri bra, verken for store eller små, å være rundt mugg. Spesielt ikke for de med astma og allergier, sier barnelege og allergispesialist Leila Sayed ved Barneallergiklinikken i Oslo til TV 2.

Hun sier at foreldre bør passe på alle leker som blir utsatt for fukt, og ikke bare Sophie the Giraffe.

Muggsopper kan utløse allergi og astma, samt bidra til andre sykdommer.

– Vi må huske på at dette gjelder mange leker, og ikke bare Sophie the Giraffe. Foreldre bør være obs på leker som er i et fuktig miljø, som for eksempel badevann. Det kan lett oppstå muggsopp i slike miljøer, sier hun.

Ikke for siklebabyer

Amerikanske Stephanie Oprea er en av de mange foreldrene som har åpnet babyens Sophie the Giraff og funnet mugg.

Bildet av leken har hun lagt ut på Amazon, hvor biteleken selges.

MUGGJAKT: Flere foreldre har åpnet sin Sophie the Giraffe og funnet mugg. 
MUGGJAKT: Flere foreldre har åpnet sin Sophie the Giraffe og funnet mugg. 

«Pass på!! Hvis du har en baby som sikler mye, vil fuktighet komme inn i hullet, og du ender opp med mugg. Vi har hatt vår i to år, og hele innsiden er dekket med svart mugg,» skriver hun i sin anmeldelse av leken.

Unngå badekaret

Etter all kritikken, har det franske selskapet Vulli, som produserer Sophie the Giraffe, sendt ut en pressemelding.

I den skriver de blant annet dette:

«Det er viktig å vite at Sophie the Giraffe er laget av 100 prosent naturlig gummi, så vaskeinstruksjonene må overholdes nøye. Som det står på emballasjen og i en forklarende brosjyre i emballasjen, anbefaler vi å rengjøre overflaten på Sophie the Girafe med en fuktig klut. Den bør ikke være nedsenket i vann eller skylles av, for å hindre at vann kommer inn og hun blir skadet».

Videre understreker talskvinnen viktigheten med at det ikke kommer vann inn i hullet under vask.

«Videre bør dere vite at sikkerheten til barn og tilfredsheten til foreldrene er vår viktigste prioritet. I de siste 55 årene har vi alltid forsøkt å overgå sikkerhetsstandardene, og alle våre produkter er i samsvar med de strengeste globale standarder».

ÅPNET OPP: «Når du kutter opp Sophie og ser dette..,» skriver en kvinne på Instagram.
ÅPNET OPP: «Når du kutter opp Sophie og ser dette..,» skriver en kvinne på Instagram.

Satte Sophies fot i halsen

Dette er ikke første gang at giraffen Sophie er i hardt vær.

I 2015 fikk trebarnsforeldrene Alis Marlen Augestad (30) og Asbjørn Ljones (33) seg en skikkelig støkk. På gulvet lå den seks måneder gamle sønnen deres, Arion, og lekte. Gutten hadde flere leker rundt seg, men var spesielt opptatt av giraffen.

Plutselig så Alis Marlen at det var noe alvorlig galt.

– Arion lå på magen og hadde tyggeleken i munnen. Plutselig begynte han å harke, og vi skjønte at leken hadde satt seg fast, forteller Alis Marlen til TV 2.

Pappa Asbjørn reagerte lynraskt, og fikk dratt ut leken, som satt fast i den lille munnen til Arion. Det var beinet på giraffen som satt fast i halsen på gutten.

– Vi så at han ble kvalt, og han klarte nesten ikke lage en lyd. Det varte heldigvis bare i et par sekunder. Jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd dersom vi ikke fulgte med på ham, sa trebarnsmoren.

– Fullstendig trygg

Sophie the Giraffe-produsent Vuilli sa til TV 2 at de var veldig lei seg for at familien har gått igjennom den skremmende opplevelsen.

De understreket at Sophie the Giraffe er fullstendig trygg for barn og utgjør ingen kvelningsfare.

– Leken tilfredsstiller alle europeiske og internasjonale retningslinjer. Dette inkluderer flere tester, hvor man blant annet simulerer barns hals og luftveier. Sikre analyser etter disse testene viser at leken ikke kan kvele et barn og derfor ikke utgjør en kvelningsfare, sa community manager i selskapet, Laurie Schraenen, til TV 2.