Syklister over hele landet kan forhåpentligvis glede seg over det som er et historisk sykkelveiløft.

– Vi har blitt enige om å lage den største sykkelsatsingen noen sinne. Vi legger inn én milliard i året, de neste 12 årene av Nasjonal Transportplan, sier Abid Raja (V) til TV 2.

Han sier den rekordstore bevilgningen vil glede syklister i alle aldre og på alle nivåer.

– Kommuner og fylkeskommuner kan søke om inntil 50 prosent støtte av byggingen av sykkelveier. Det er en storsatsing, som barn og familier vil merke i årene fremover, sier stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan (Krf).

Bedre for alle

Regjeringen og støttepartiene Venstre og Krf har sammen derfor gått inn for et historisk sykkelløft i Nasjonal Transportplan.

– Det er veldig mange som er opptatt av å sykle, og det er bra. Vi ønsker å legge til rette for at flere kan gjøre det – både de som sykler på ekspressykkelvei og ønsker å komme raskt til jobb. Men også barn og unge som skal til skolen, sier stortingspolitiker og leder i Oslo Høyre Nikolai Astrup.

Det er fortsatt ikke bestemt hvor i landet de fem ekspressveiene skal bygges.

– Her skal man fremforhandle noen avtaler, men det er noen byer som peker seg ut, som har høy sykkelandel. Tromsø, Trondheim, Kristiansand, Stavanger og Oslo har høy sykkelandel, men det er også andre aktører som kan søke, sier Raja.

– Målet er å bygge gode veier for barn, slik at de kan sykle trygt til skolen, men også bygge de sammenhengende sykkelekspressveiene i de store byene, sier Raja.

Stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet, Morten Stordalen, sier det er viktig å legge til rette for at folk kan gå og sykle.

– Spesielt barn og unge på skoleveier rundt i landet. Det er mange som ikke har gang- og sykkelvei, og nå skal det bygges mer av dette, slik at det kan skilles fra biltrafikken. Det er vi veldig godt fornøyd med, sier Stordalen.