De siste tiårene har det blitt stadig flere som sliter med overvekt og fedme i Norge, ifølge Folkehelseinstituttet. Selv om fedmeepidemien blant barn har stabilisert seg de siste årene, ønsker mange råd til hva de kan spise og ikke spise for å gå ned i vekt.

Forskere ved Universitetet i Bergen publiserte i desember resultatene fra en kostholdsstudie, som parkerer en kjent myte om slanking.

Forskerne undersøkte en kostholdhypotese som har dominert i over et halvt århundre: At fett, og særlig mettet fett, er uforenelig med slanking.

I dag anbefaler Helsedirektoratet at man inntar en lav mengde mettet fett. Men den norske studien viser imidlertid at dette ikke nødvendigvis er verstingen når det kommer til slanking.

– Studien viser helt klinkende klart at du går like mye ned i vekt om du spiser karbohydrater eller mye fett, forklarer professor og kardiolog Ottar Nygård til TV 2.

NRK har også omtalt studien.

Fet mat ga god effekt

I studien ble 38 menn med magefedme delt i to grupper, og satt på et tre måneders kosthold. Den ene gruppen hadde et karbohydrat-dominert kosthold, mens den andre gruppen spiste mye fett, hvor omtrent halvparten av fettandelen var mettet.

Begge gruppene hadde et minimalt sukkerinntak.

Resultatene viste at begge de to kostholdene hadde lik effekt. I snitt gikk begge gruppene ned 12 kilo.

– Det høye inntaket av fett og mettet fett økte heller ikke med sikkerhet risikoen for hjerte-karsykdommer, sier Nygård.

Dropp dette

Mennene fikk ikke lov til å spise godteri, bakevarer, eller andre godsaker.

Det begge kostholdsvariantene hadde til felles, var at de inneholdt minimalt med sukker og fint mel.

– Problemet med slike matvarer kan være at det gir for liten metthetsfølelse, og kan føre til at du får i deg for mye kalorier, sier Nygård.

Forskerne konkluderer med at et kosthold uten slike karbohydrater er gunstig for vektnedgang, uavhengig av om inntaket av fett er høyt eller lavt.

– Hvis du unngår å spise usunne karbohydrater, så vil du lettere gå ned i vekt, uansett om kalorimengden du spiser kommer fra mye fett. Du vil ikke klare å spise nok kalorier til at man går opp i vekt ved et slikt kostholdt, sier Nygård.