Mandag fortalte TV 2 at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i all hemmelighet har forhandlet med de fire borgerlige partiene på Stortinget i snart fire måneder om transportplanen for de neste 12 årene.

Det skal brukes 928,7 milliarder kroner på samferdselsformål de neste 12 årene. De første seks årene legges det opp til at bevilgningene skal øke hvert år med 3,4 milliarder kroner per år. De siste seks årene skal bevilgningene øke med 2,7 milliarder kroner per år.

Etter det TV 2 erfarer, presenteres Nasjonal transportplan fredag før påske.

  • De fire partiene er enige om å starte byggingen av ny Oslo-tunnel for jernbanen.
  • Det er også enighet om at staten skal ta halvparten av regningen for ny t-banetunnel under hovedstaden.
  • Det kommer penger til ny E18 vest for Oslo.

Under et besøk i Bodø tirsdag slapp statsminister Erna Solberg nyheten om at hun lover 2,4 milliarder kroner til flytting og bygging av ny flyplass i Bodø. Staten bidrar med 2,4 milliarder. Avinor legger 1,4 milliarder i potten, og eiendomssalg vil bidra med 1,4 milliarder kroner.

  • Det blir byggestart for ny E8 ved Ramfjord.

Verdens første skipstunnel er planlagt på Stadt, noe som vil gi en sammenhengende hurtigbåtrute mellom Ålesund og Bergen. Tunnelen vil også sikre at blant annet Hurtigruten kan passere det farlige havområdet i all salgs vær.

Tirsdag presenterte statsministeren og samarbeidspartnerne planene for Hordaland. KrF-leder Knut Arild Hareide slo fast at regjeringen med denne satsingen holder valgløftene og tar et viktig steg fremover med denne transportplanen. Han skrøt samtidig av statsministeren.

– Hun har sett helheten, men også sett på hvor hun kommer fra, smilte Hareide.

  • Ny E16 mellom Bergen og Voss og jernbane Arna-Stanghelle.
  • E39 Hordfast skal gi fergefri forbindelse mellom Os og Stord, men her skal man se på kostnadsnivået. Opprinnelig var det anslått å koste 26 milliarder kroner, men prisen er nå oppe i 43 milliarder.
  • Ringvei Øst skal gi ti kilometer med firefeltsvei, og veien finansieres med 2,2 milliarder kroner fra staten og 2,3 milliarder kroner i bompenger.
  • Sotrasambandet

Slik skal tusen milliarder fordeles på norsk transport

7:32

Samferdselsministeren har tidligere lovet å utbedre rasutsatte E16, som er hovefartsåren mellom Bergen og Oslo. Statsministeren sier til TV 2 at utbyggingen av E16 er svært viktig. Risikoen for ras og stengte veier, samt omkjøring som ikke møter dagens krav, er bakgrunnen for at veien prioriteres.

– E16 skal fullfinansieres i løpet av en tolvårsperiode. Jernbanebiten bruker litt lengre tid, sier Erna Solberg. (TV 2/NTB)