Det lille spisestedet Le Bouche à Oreilles er kjent for burgundisk kjøttgryte til 12,50 euro, men det er ikke årsaken til at stedet nærmest ble invadert av gjester forrige uke.

Grunnen er nemlig en helt annen: Den enkle kafeen ble nemlig nevnt på Michelinguidens nettside, skriver Nyhetsbyrået AFP, som siterer Le Parisien.

– Jeg har ikke så stor plass, og det er bare fire servitører, sier Veronique Jacquet, som driver kafeen, til avisen.

Navnelikhet

Å bli belønnet med en Michelin-stjerne er trolig enhver restauranteiers drøm, men i Jacquets tilfelle var det et lite problem.

Le Bouche à Oreilles, som ligger i Bourges sentralt i Frankrike, ble nemlig forvekslet med en annen restaurant, Le Bouche à Oreilles utenfor Paris.

Dermed ble den lille restauranten overøst av både kunder og journalister, og det tok nesten én uke før feilen på nettsiden ble rettet opp.

– Vi vil be om unnskyldning til de to bedriftene, og vi er lei for å ha villedet våre kunder, sier Claire Dorland-Clauzel til Le Parisien.

Aldri drømt om Michelin-stjerne

Mange vil nok spørre seg hvordan Michelin-redaksjonen kunne gjøre en slik tabbe. Men det viser seg at i tillegg til at spisestedene heter nøyaktig det samme, er også gatenavnene svært like.

Mens Bourges-kafeen ligger i Route de la Chapelle, ligger Paris-utgaven i Impasse de la Chapelle, påpeker The Telegraph.

Kokk Aymeric Dreux på Le Bouche à Oreilles utenfor Paris, som har hatt Michelin-stjerne siden 2015, ringte til Veronique Jacquet da hun ble klar over forvekslingen.

– Vi lo av det, og jeg inviterte henne til å komme til restauranten for å prøve det vi lager. Hvis jeg er i hennes nabolag, vil jeg stikke innom hennes for lunsj og en øl, sier Dreux.

Bourges-kafeens kokk, Penelope Salmon, innrømmer at hun ikke har turt å drømme om å vinne en Michelin-stjerne.

– Men jeg legger sjela mi i matlagingen, legger Salmon til.