– Maten ble ikke så kjedelig som jeg fryktet!

Solveig Barstad innrømmer at hun gruet seg til prøve-uken hvor hun skulle leve på norske helsemyndigheters anbefaling om maks fem gram salt daglig. Men de store oppofrelsene uteble. Det måtte bare noen kreative grep til:

– Wenche Andersen lærte meg blant annet å spe ut soyasausen med sitron og lime, ler Solveig.

Tacokrydder

Det er Helsedirektoratet som oppfordrer befolkningen til å kutte i saltet. Dét kan gå på bekostning av enkeltes livretter:

– Hvis man spiser taco, er ikke løpet kjørt med en gang?

– Det spørs jo hvilket krydder du bruker, sier divisjonsdirektør for folkehelse Linda Granlund. — Man kan jo lage tacokrydderet selv ...

– Det er det er ikke mange av oss som gjør …

– Nei, det er kanskje ikke det. Men det er jo det gjennomsnittlige saltinntaket som er det viktigste. Hvis du overstiger fem gram en dag, er ikke løpet nødvendigvis kjørt for uka, sier Granlund.

Økt blodtrykk

Salt er ikke akutt farlig for friske mennesker. Rådene om saltkutt baserer seg på et føre-var-prinsipp: Det kan føre til høyt blodtrykk.

Solveig spiser middag med lettromme

0:37

Salt består av natrium og klor (NaCl). Når vi spiser salt øker konsentrasjonen av natrium i blodet, noe som resulterer i økt gjennomstrømning i nyrene våre.

Vanligvis klarer nyrene å håndtere denne ekstra belastningen. Men hvis reguleringsmekanismene i nyrene ikke fungerer optimalt, kan vi få økt blodtrykk, forklarer klinisk ernæringsfysiolog Mette Svendsen ved OUS:

– Ved høyt blodtrykk dannes det mer bindevev i blodårene slik at de blir stivere, og trykket øker enda mer. Det kan danne seg blodpropper rundt hjertet og rundt hjernen, som kan lede til hjerteinfarkt og slag.

Høyt saltkonsum fører ikke automatisk til høyt blodtrykk.

– De som har mest nytte av saltreduksjon er de som har høyt blodtrykk fra før av, understreker Svendsen.

Saltpartnerskapet

80% av saltet vi får i oss kommer fra ferdigprodukter. Helsemyndighetene og matindustrien har inngått et «saltpartnerskap» som på sikt skal redusere innholdet salt i matvarer.

Solveig blir fristet av potetgullskåla

0:25

– Jeg vil gi en honnør til matvarebransjen for å ha tatt tak i problematikken, men det er jo nå arbeidet starter, sier Linda Granlund i Helsedirektoratet.

Målet er å halvere saltet tvers over linja … innen 2030.

– Hvorfor kan det ikke bare gjøres med en gang?

– Vi må bruke tid på å redusere saltinnholdet gradvis, fordi forbrukerne trenger å venne seg til en lavere saltsmak, forklarer fagsjef for sunnhet og ernæring i Norgesgruppen Aina Lien.

Solveig lager knekkebrød

0:18

Lien trekker fram brød som et viktig område for saltreduksjon. Innen neste år skal alle brødene som produseres for Norgesgruppen inneholde maks 0,9% salt.

Spis og vær glad

Å regne ut tilnærmet nøyaktig hvor mye salt du spiser til enhver tid innebærer ganske nitidig research. På Matvaretabellen.no og Matinfo.no finner du næringsinnholdet i både råvarer og ferdigprodukter.

– Det som overraska meg da jeg så på oversikten var at litt chips her og der ikke gjorde så stort utslag på saltkvota mi, sier Solveig Barstad.

Den jevne forbruker bør allikevel spise og være glad, og ikke bruke for mye tid på å finregne på dietten sin – bare være obs på fallgruvene.

– Den største salt-skurken i kostholdet mitt var kanskje spekemat. Og soyasaus da, smiler Solveig.