Norske selskaper som produserer i Kina kan levere bunader til halv pris, men ikke alt er av like god kvalitet.

Nordlansbunaden Stian Espejord fikk fra Norske Bunadstradisjoner AS virket fin ved første øyekast, men etter bare å ha blitt brukt tre ganger fikk den hull i stoffet og vesten var tydelig slitt.

– Jeg kom hjem 17. mai og oppdaget et hull midt på skinka på buksa. Vi begynte å se nærmere på bunaden og oppdaget masse løse tråder, sier Espejord.

Halv pris

Bunaden var en gave fra mormor, Dagny Johnson, som fikk den sydd på mål fra Norske Bunadstradisjoner AS. En Nordlandsbunad til herrer fra dem koster rundt 16.000 kroner, uten bunadssølv. Det er rundt halv pris av det den koster hos Heimen Husflid.

Den lave prisen skyldes at bunadene sys på mål i Kina. Selskapet er imidlertid norskeid og lover både høy kvalitet og rask levering på sine nettsider.

Dagny bestilte to bunader, en til Stian og en til et annet barnebarn, og fikk i derfor en familierabatt på 50 prosent på bunad nr to. Med sølvpakker kostet bunadene tilsammen 46 000 for de to bunadene.

Tommy Olsson er herreskredder på Det Norske teateret og ekspert på bunader og folkedrakter. Her sammenligner han bunaden fra Norske Bunadstradisjoner AS med en fra Heimen Husfliden. 
Tommy Olsson er herreskredder på Det Norske teateret og ekspert på bunader og folkedrakter. Her sammenligner han bunaden fra Norske Bunadstradisjoner AS med en fra Heimen Husfliden.  Foto: Andreas Jacobsen

TV 2 hjelper deg fikk bunadsekspert Tommy Olsson til å se på bunaden til Stian. Han jobber som herreskredder på Det Norske Teateret, og har lang erfaring med bunader og folkedrakter. Bunaden til Stians søskenbarn er ikke vurdert.

Ekspert er ikke Imponert

– Stoffkvaliteten på vesten er ganske så dårlig, sier han.

Jakka har ujevne linjer og stoffet vil trolig nuppe over tid, mener Olsson.

– Jeg tenker at med den prisen hadde jeg forventet en bedre totalkvalitet, sier han.

Det er flere ting man kan se etter når man skal vurdere kvaliteten på en bunad, ifølge Olsson:

Nettsidene til Norske Bunadstradisjoner AS er nærmest identiske til de Norsk Bunad AS nå har. Steinar Noreng er registrert som eier av begge firmaene. Selskapet må imidlertid ikke forveksles med Norske Bunader, som er et annet firma som også leverer bunader. 
Nettsidene til Norske Bunadstradisjoner AS er nærmest identiske til de Norsk Bunad AS nå har. Steinar Noreng er registrert som eier av begge firmaene. Selskapet må imidlertid ikke forveksles med Norske Bunader, som er et annet firma som også leverer bunader. 

– Det jeg ser på er hvordan den er laget. Om det er rene, fine linjer. Om det er god press. Om det virker som at holdbarheten kan tilsvare det eldre materialet som faktisk er det vi prøver å etterligne når vi lager bunad, sier han.

Stian Espejord er skuffet over bunaden fra Norske Bunadstradisjoner AS
Stian Espejord er skuffet over bunaden fra Norske Bunadstradisjoner AS Foto: Glenn Aaseby

Stian fikk ikke svar fra firmaet

Det tok Stian og mormoren flere måneder å få tak i selskapet som solgte dem bunaden. Da de endelig kom gjennom på telefon fikk de beskjed av eier Steinar Viggo Noreng at selskapet ikke lenger var i drift. Noreng hadde imidlertid startet et nytt selskap, Norsk Bunad AS, og de kunne fikse buksa til Stian.

Nettsidene til selskapet er nærmest identiske de Norske Bunadstradisjoner før hadde. Selskapet må imidlertid ikke forveksles med firmaet Norske Bunader, som er et annet selskap som også leverer bunader.

Ni måneder etter at buksa ble sendt inn til Noreng, har Stian hverken hørt eller sett noe til den.

Flere klager på bunader fra firmaet

Hos Forbrukerrådet er det flere klager på både kvalitet og kundeservice hos begge firmaer.

Noreng vil ikke stille til intervju og skriver i e-post at han har solgt 264 Nordland herrebunader og ikke har fått klager på den tidligere.

Han hevder det har tatt tid å produsere buksa til Stian fordi han jobbet med å få på plass nye produsenter i Kina. Hvorfor han ikke har tatt respondert på henvendelser fra Stian har han ingen forklaring på.

Vil ikke levere buksa til Stian

Han skriver videre at buksa til Stian ikke vil bli levert siden TV 2 hjelper deg omtaler denne saken.

– I stedet for at TV 2 har hjulpet har TV 2 skadet både din klient (Stian Espejord, red. anm) og Norske Bunadstradisjoner AS.

– Dette har skjedd ved at TV 2 har insistert på å sende reportasjen til tross for at Norsk Bunad AS bekreftet i desember 2016 at ny nikkers ville bli levert i februar 2017 forutsatt at ikke reportasjen ble sendt. Bakgrunnen for at ny nikkers ikke blir levert, er at dere valgte å sende reportasjen noe som er til skade for Norske Bunadstradisjoner AS, skriver Noreng i en e-post.

Advarer andre mot bunadskjøp

Stian er skuffet over selskapet og advarer nå andre mot å kjøpe bunad ukritisk på internett.

– Det er jo ganske irriterende når man har fått en drakt som er så dyr, så får man brukt den tre ganger også ser man den ikke noe mer. Da blir man forbanna.