Vi burde spise 5 gram salt – vi spiser 10 gram. Bent Høie (H) har blitt utfordret av Solveig Barstad i Matkontrollen til å gå en hel uke nesten uten salt. Hun skal gjøre det samme.

Du kan lese mer om utfordringen her.

Barstad har her samlet sine beste tips for å kutte ned på saltet:

Lag mat fra bunnen av

Salt fungerer som et konserveringsmiddel, og ferdigmiddager har derfor et høyt saltinnhold. Jo mer du lager mat fra bunnen av, jo større kontroll har du over saltet.

Ikke salt for mye

Denne kan virke åpenbar, men mange ødelegger for seg selv ved å slenge en haug salt på et ellers fint hjemmelaget måltid. Det er mye smak i bare en knivsegg salt – smak til underveis! Urter, pepper, sitron og balsamico-eddik er utmerkede erstatninger hvis du ønsker å sette mer smak på maten.

Følg Solveigs saltkamp på Facebook og Instagram!

Saltlake – pføy!

Visste du at mange produsenter tilsetter ekstra vann og salt i bacon, kjøttdeig og kylling? Det kan du lese av innholdsfortegnelsen – og velge bort hvis du ønsker.

Vær obs de skjulte saltbombene

Hva har en brødskive og en halvlitersflaske Farris til felles? Begge inneholder et halvt gram salt!

Spe ut soyasausen

Soyasaus er en salt-atombombe. Hvis du ikke klarer deg uten, kan du spe den ut med sitron og lime for fullgod, eksotisk smak.

Ikke spis spekemat

I det minste begrens det til spesielle anledninger. Du skal ikke spise mye salami, fenalår, chorizo osv før du havner godt over det daglige anbefalte saltinntaket.

Unn deg litt chips

Det er bare rundt 1,5% salt i potetchips, mot 5% i salami. Et par never gjør ikke allverdens skade.

Lag ditt eget tacokrydder

Det er nok litt mye forlangt å be nordmenn droppe fredagstacoen. Det har Helsedirektoratet åpenbart innsett, og tilbyr på sine hjemmesider oppskrifter på hjemmelaget, saltredusert tacokrydder.