Mange av oss trykker blindt «godta» på betingelser og vilkår hvis det er penger å spare i enden av regnbuen. Men hvis du er med i dagligvarekjedenes fordelsprogram kan det være å lurt å lese grundig.

Innsyn i mappa

- Vi bruker kundeinformasjonen utelukkende for å kunne levere bedre kundeopplevelser, sier Norgesgruppen. 
- Vi bruker kundeinformasjonen utelukkende for å kunne levere bedre kundeopplevelser, sier Norgesgruppen.  Foto: Skjermdump

Trumf er Norgesgruppens fordelsprogram, og gir en prosent rabatt på alle varer, mot at all informasjon registreres.

Matkontrollen-redaksjonen har bedt om innsyn i noen av sine Trumf-«mapper», og fått utlevert fullstendige lister av innkjøp årevis tilbake i tid, og Trumfs egne analyser basert på disse.

Hvis du for eksempel er trofast kunde hos Kiwi, betyr det at Norgesgruppen sitter på et bilde av økonomien i din husholdning. Det er lett å se om du er sunn eller usunn, om du er opptatt av pris eller kvalitet, når du handler, hvor du handler, og så videre. Endring i livsstil, sivilstatus eller en familieforøkning vil også kunne leses ut av slike oversikter.

Solveig Barstad: – Sjekk mappa di

Programleder i Matkontrollen, Solveig Barstad, har også bedt om å få innsyn i sin Trumf-«mappe». Den er på hele 456 sider, og er en fullstendig oversikt over alle innkjøp hun har gjort i Norgesgruppens butikker siden 2013.

– Jeg er overraska over detaljnivået i informasjonen de har lagra. Her er det oversikt over dato, klokkeslett, butikk, absolutt alle varene jeg har kjøpt og pris.

Barstad oppfordrer alle som lurer på hva slags informasjon butikkene har lagra om dem, til å be om innsyn i «mappa» si.


Lik Matkontrollen på Facebook!

Denne ordskyen viser en utregning av hvilke butikker kunden handler mest i.
Denne ordskyen viser en utregning av hvilke butikker kunden handler mest i. Foto: Skjermdump


– Følger norske lover

Markedsdirektør i Norgesgruppen Truls Fjeldstad skriver til Matkontrollen i en epost:

«Vi bruker kundeinformasjonen utelukkende for å kunne levere bedre kundeopplevelser. Vårt mål er å være best i klassen på personvern og vi etterfølger norske personvernregler og lover. Vi sletter kundeinformasjonen etter fem år. På inaktive kunder sletter vi løpende slik at vi ikke sitter på noe navn, bare et kundenummer og ingen kontaktdata.»

Kiwi og de andre butikkene i Norgesgruppen har Trumf-kortet. Coop tilbyr medlemskap i sine butikker. Nå har Rema 1000 tatt etter konkurrentene og lansert sitt eget fordelsprogram i form av appen «Æ». Med 600.000 nedlastinger på bare noen uker er Rema 1000 godt i gang med å bygge en infobank på sine kunder.

– Vil komme kunden til gode

– Gjør dere ikke dette først og fremst for å overvåke oss?

– Det vi først og fremst ønsker her er jo en god dialog med kundene våre, det er ikke snakk om noen «overvåkning» i så måte, sier kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, Mette Fossum.

Slik kan kjøpsmønsteret til en enslig, uetablert mann i 30-årene brytes ned.
Slik kan kjøpsmønsteret til en enslig, uetablert mann i 30-årene brytes ned.

– Men dere får jo en full oversikt av hva hver enkelt kunde handler.

– Ja, men vi får jo også en oversikt over hva som er populære varer, og hva folk ønsker seg mer av, ting som vil komme kunden til gode, sier Fossum.

Datatilsynet skal undersøke

Datatilsynet har varslet gjennomgang av kjedenes fordelsprogram, inkludert «Æ».

I mellomtiden ber Forbrukerrådet folk være obs:

– Det er viktig at vi får innsyn i hva slags informasjon de har på oss, og at vi får slettet den hvis vi ønsker, sier fagdirektør for handel i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord.


Med en fullstendig handleliste kan forbrukerpersonligheten din kartlegges og fargekodes.
Med en fullstendig handleliste kan forbrukerpersonligheten din kartlegges og fargekodes. Foto: Skjermdump