Ett glass juice kan fint inngå i anbefalingen «fem om dagen», men du bør ikke drikke mer enn 1,5 dl. Det sier ernæringsbiolog Lise von Krogh fra bramat.no til Matkontrollen.

– Årsaken er sukkermengden. I 1,5 dl eplejuice er det i gjennomsnitt 16,5 gram sukker. Det tilsvarer åtte og en kvart sukkerbit, forteller hun.

Eple er langt sunnere

Selv om appelsinjuice inneholder nesten like mye sukker som eplejuice, inneholder den hele 30 ganger mer C-vitamin.

Hvis du er glad i epler, får du i deg flere næringstoffer ved å spise et eple framfor å drikke eplejuice, ifølge Lise von Krogh. Selv om et eple inneholder ca seks sukkerbiter, får du i deg fiber som ikke finnes i eplejuice.

– Du får også i deg mer vitamin C og mineraler, sier hun.

36 millioner liter pr år

Vi nordmenn elsker eplejuice. Tall fra analysebyrået Nielsen viser at vi drikker 36 millioner liter og bruker 630 millioner kroner årlig på den søte drikken.

For å kunne forstå sukkermengden i drikke, anbefaler Lise von Krogh å lese næringsinnholdet på etiketten. 100 gram tilsvarer 1 dl drikke, og én sukkerbit veier to gram. Hvis en drikke inneholder 10 gram "sukkerarter" pr 100 gram, tilsvarer dette fem sukkerbiter pr 100 gram/deciliter og 50 sukkerbiter pr liter.