Under hovedstadens dieselforbud på tirsdag måtte tusenvis la bilen stå. Mange reagerte sterkt på forbudet, og følte seg lurt.

For mens dieselbilen i 2017 ses på som et miljøproblem – mye på grunn av utslippene av NOX-gasser – ble den for ti år siden presentert som løsningen.

– Vi ønsker en mer miljøvennlig bilpark. Det vil oppmuntre til kjøp av biler med lave CO2-utslipp, sa daværende finansminister, Kristin Halvorsen (SV).

Avgiftssystemet ble lagt om og det ble gunstigere å kjøpe dieselbil. Men så skjedde det noe. CO2-utslippene gikk ned med flere dieselbiler på veiene, men den lokale luftforurensningen økte.

– Burde si unnskyld

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) har selv dieselbil og er frustrert over dagens situasjon.

– Jeg ser på meg selv og er frustrert, fordi jeg har et kjøretøy jeg ikke har lov til å bruke. Samtidig har jeg et transportbehov der kollektivtrafikken ikke dekker alle mine behov, sier han.

Nå retter han kritikk mot SV, som var pådriver for dieselbiler for ti år siden. Han mener Heikki Holmås (SV) har lurt folket, og at det var godt kjent at luftkvaliteten ville svekkes med dieselbiler.

– Han burde si unnskyld til alle de han har lurt til å kjøpe dieselbiler, mener Solvik-Olsen.

– Burde se seg selv i speilet

Holmås synes kritikken fra samferdselsministeren er urettmessig.

– Da mener jeg han burde se seg selv i speilet. Det var faktisk sist gang Høyre styrte landet, fra 2001 fram mot 2006, at dieselandelen økte mest.

– Men folk føler jo at dere oppfordret dem til å kjøpe dieselbiler i 2007?

– Nei, vi gjorde det Kristin Halvorsen sa, nemlig at vi omlegger avgiftssystemet for å premiere de som kjører de drivstoffeffektive bilene. Og den politikken har vært videreført av hver eneste regjering etterpå, også Solvik-Olsen sin, sier han.

Holmås mener det er Solvik-Olsen som skylder innbyggere i luftforurensede byer som Oslo og Bergen en unnskyldning.

– Hver eneste dag han har sittet som minister, så har han vært med på å trenere de tiltakene som kunne gjort at vi hadde hatt en ren og trygg luft i Oslo, sier han.

Nedgang i salg

Samtidig som at holdningen til dieselbiler er endret, velger færre å kjøpe dem. Etter en topp i 2011, har andelen norske biler som er dieseldrevet stupt.

– Nedgangen på salg av dieselbiler er markant, sier daglig leder i Berthel O. Steen, Stian Gihle.

– Det er forbundet med risiko å eie en dieselbil nå, sier han.

Tirsdag kveld ble dieselforbudet i Oslo opphevet. Ifølge Bymiljøetatens egne tellinger på det kommunale veinettet var det tirsdag en nedgang i den totale trafikken på mellom 10 og 20 prosent.