Julefeiringen står for tur, og mange har nok allerede inntatt flere måltider med julens godsaker.

Men selv om fettrik ribbe og søte julekaker er en smaksfest for munnen, er det ikke sikkert at kroppen blir like fornøyd etter spisegildet.

– Min erfaring er at det blir mye kosemat i julen og alt for mye sittestilling, sier ernæringsfysiolog Randi Eidsmo Flesjø. Hun jobber til daglig i selskapet Sprudlende Sunn.

Vi har bedt to ernæringsfysiologer, Randi Eidsmo Flesjø og Mari Eskerud, om å vurdere hvilken julemat som er verst for kroppen, og hvilken mat du gjerne kan spise mer av.

Se resultatet her:

Vær forsiktig med dette:

Sjokolade
Øverst på lista over hva som er fy-mat i jula, plasserer begge ernæringsekspertene sjokolade, til tross for at juleribba inneholder mer fett.

VERSTINGEN: Man bør prøve å begrense småspising av godteri i jula,
VERSTINGEN: Man bør prøve å begrense småspising av godteri i jula, Foto: Larsen, Håkon Mosvold

– Kombinasjonen av mye fett og sukker er det verste for kroppen. Ribbe spiser vi kanskje et eller to måltider av, men sjokolade er det derimot stort sett tilgang på hele julen og kan være vanskelig for mange å motstå, forklarer Randi Flesjø.

Ta vare på kroppen i jula:

  • Unngå småspising av godteri.
  • Spis sakte og kjenn etter når du er mett.
  • Legg inn tid til bevegelse og aktivitet mellom juleselskapene.
  • Velg frukt fremfor godteri.
  • Prøv å ikke spise større mengder mat enn du vanligvis gjør.
  • Hold blodsukkeret stabilt.

    Kilde: Ernæringsfysiologene

– Kostholdsmessig vil kroppen kunne håndtere bedre ett ribbemåltid i julen enn å spise mengder sjokolade, sier hun.

Mari Eskerud, klinisk ernæringsfysiolog ved A Klinikken i Oslo og Akershus, er enig.

– Sjokolade som både har sukker og fett er nok verre enn kjøttmaten som bare inneholder fett. Småspising av sukker er nok det største problemet i jula, tror hun.

Ribbe
Rundt halvparten av alle nordmenn spiser ribbe på julaften. Også pinnekjøtt er en stor favoritt. Som et alternativ til den klassiske juleribba, er det mulig å teste ut magrere varianter.

– Kalkun og lutefisk er mindre kaloririke alternativer enn pinnekjøtt og ribbe, forklarer Flesjø.

Vil man likevel ikke gi slipp på ribba, kan man likevel trikse den sunnere.

– Velger du å skjære bort en del av fettet og velge mye grønnsaker til pinnekjøtt og ribbe, vil måltidet bli mindre kaloritett og ikke så tungt fordøyelig, sier hun.

LUTEFISK: Klar for å bytte ut ribba med fisk på julaften? FOTO: TV 2
LUTEFISK: Klar for å bytte ut ribba med fisk på julaften? FOTO: TV 2

Søt drikke
Mange koser seg med julebrus, kakao, cider og andre søte drikker i jula. Ved å kutte ned på dette minsker du sukkerinntaket.

Du sparer også flere kalorier på å velge vekk alkoholen til noen måltider.

Overspising

Til tross for rangeringen av matvarer, er det likevel én ting som har svært stor betydning for helsa uansett hva du spiser: Mengde.

Eskerud anbefaler å spise sakte og nyte maten. Da kjenner man bedre etter om man egentlig er mett.

– I jula kommer det flere anledninger til å spise god mat, det er ikke sånn at man skal spise så mye pinnekjøtt man bare klarer på ett måltid. Spis sakte, så kjenner du at det kanskje holder med én porsjon, sier hun.

Flesjø sier at det går an å skeie ut et par dager i jula.

– En dag eller to i julen med utskeielser går helt fint, men en uke eller to vil du kjenne godt at har en negativ effekt på kroppen din etter nyttår, sier hun.

Men dette kan du fylle tallerkenen med:

Kålrabistappe
Ikke overraskende anbefaler ernæringsfysiologene å ha mer grønnsaker på tallerkenen. Men hvor mye bør man ha?

– En god huskeregel er å dele inn tallerkenen i tre deler. En tredjedel protein, en tredjedel grønnsaker og en tredjedel karbohydrater, for eksempel i form av poteter, sier Eskerud.

Det populære tilbehøret kålrabistappe kan være et godt tilskudd til et ellers fettrikt måltid.

– Det beste av julematen er rent kjøtt og fisk og mye grønnsaker, så kålrabistappen er helt super, istemmer Flesjø.

Klementiner
Å bytte ut godteri med frukt er også et velkjent ernæringsråd. Derfor kan det lønne seg å bytte ut noen av julekakene med klementiner. Men noen er kanskje bekymret for at det også blir for mye av denne oransje godsaken, på grunn av fruktsukkeret.

HVOR MANGE?: Ikke vær redd for å spise for mange klementiner, det trumfer uansett godteri, er beskjeden fra ernæringseksperten.
HVOR MANGE?: Ikke vær redd for å spise for mange klementiner, det trumfer uansett godteri, er beskjeden fra ernæringseksperten. Foto: Scanpix

– Fem om dagen av frukt og grønt er en fin huskeregel. Av dette skal cirka 250 gram være frukt eller bær. En klementin veier cirka 70 gram, så hvis du spiser 3-4 klementiner er det faktisk helt perfekt! sier Eskerud.

Skulle du likevel få lyst på flere klementiner, er det absolutt ingen fare.

– Du legger ikke på deg av fire, fem eller åtte klementiner, sier ernæringsfysiologen.