Coop merker en rekke av produktene sine med løftet «smak forskjellen». Salget av disse produktene øker stadig, ifølge kjeden selv.

En kartong «Coop smak forskjellen» egg koster 40 prosent mer enn vanlige Coop egg. «Coop smak forskjellen» serranoskinke koster over 100 kroner mer per kilo enn klassikeren Taga serranoskinke.

– Når produsentene har en fancy innpakning kan de gjerne ta en høyere pris. Vi kjøper ofte mat på grunn av etikettens utseende. Når de i tillegg lover en smaksforskjell, skapes det en forventning om at produktet skal smake bedre. Derfor kan vi oppleve en annen smak bare på grunn av forventningene, sier matforsker og mikrobiolog Trygve Eklund.

Går det an å smake forskjell dersom man blindtester disse matvarene? Matkontrollen plukket ut fire «Smak forskjellen»-produkter som ble smakstestet blindt, opp mot tilsvarende og mye billigere produkter.

Se alle produktene som ble testet i egen faktaramme.

«Smak forskjellen» kom dårligst ut i test

Over 100 personer smakte på hvert produkt, og resultatet ble ikke helt slik Coops produktnavn lover:

■ Over 6 av 10 likte den billige serranoskinken (Taga) bedre enn «smak forskjellen»-produkten, eller smakte ikke forskjellen.

FLOTT INNPAKNING: Men i Matkontrollens blindtest sier seks av ti at de enten ikke merker forskjell eller foretrekker den rimeligere skinken fra Taga. Foto: Marie Kingsrød/Matkontrollen
FLOTT INNPAKNING: Men i Matkontrollens blindtest sier seks av ti at de enten ikke merker forskjell eller foretrekker den rimeligere skinken fra Taga. Foto: Marie Kingsrød/Matkontrollen

■ Over 6 av 10 likte den billige parmesanosten best (ECU) bedre enn «smak forskjellen»-produktet, eller smakte ikke forskjellen.

■ Over 6 av 10 likte de billige Coop-eggene bedre enn «smak forskjellen»-produktet, eller sakte ikke forskjellen.

Mange av deltagerne i smakstesten reagerte på at de ulike produktene smakte «helt likt».

– Holder ikke det de lover

– «Smak forskjellen»-betegnelsen svarer ikke til det den lover, konkluderer matforsker Trygve Eklund, og trekker ut serranoskinken som et eksempel.

Han har også smakt, og synes personlig den billigste Taga serranoskinken er mørere og bedre enn skinken fra «smak forskjellen».

UTFORDRET: Matkontrollens Solveig Barstad ville teste om Coops kommunikasjonssjef Harald Kristiansen klarte å skille «smak forskjellen»-produkter fra billigere varianter. Foto: Marie Kingsrød/Matkontrollen
UTFORDRET: Matkontrollens Solveig Barstad ville teste om Coops kommunikasjonssjef Harald Kristiansen klarte å skille «smak forskjellen»-produkter fra billigere varianter. Foto: Marie Kingsrød/Matkontrollen

– Jeg synes ikke en prisforskjell på over 100 kroner per kilo kan rettferdiggjøres.

Eklund, som også har sett på alle produktene, presiserer at den billigste parmesanosten faktisk har blitt lagret i fire måneder lenger enn Coops «smak forskjellen»-osten.

– Så da er det jo en smaksforskjell, men riktignok motsatt av hva markedsførerne bak «smak forskjellen» har tenkt seg, sier matforskeren.

Juicen var det eneste produktet flesteparten faktisk smakte forskjell på: 56 prosent synes «smak forskjellen»-juicen var best. De resterende synes enten begge variantene smakte likt, eller likte den billige juicen best.

Slik testet vi:

■ Fire produkter fra Coops serie «smak forskjellen» ble smakstestet opp mot billigere og tilsvarende varianter kjøpt i samme butikk.

■ Disse produktene ble testet: Coop «smak forskjellen» egg, Coop solskinnsegg, Coop appelsinjuice (appelsiner fra Cuba), Coop «smak forskjellen» appelsinjuice, Taga serranoskinke, «smak forskjellen» serranoskinke, ECU parmesanost, «smak forskjellen» parmesanost.

■ Over 100 personer blindsmakte på alle produktene, og vurderte hvilken variant de synes var best – eventuelt om de synes det smakte likt. Testen ble utført på Storo kjøpesenter i Oslo.

Coop: – Produkter med høy kvalitet

Coop kjenner seg ikke igjen i resultatene i Matkontrollens undersøkelse.

– Jeg er både litt overrasket og ikke overrasket. Vi vet jo at smaken er som baken, den er delt – slik at folk opplever smak forskjellig. Men jeg får ikke disse resultatene til å stemme med det vi opplever i butikk. Vi vet at halvparten av kundene våre kjøper et «smak forskjellen»-produkt. Og av disse er det 66 prosent som kjøper det igjen. Så vi ser at dette er produkter som kundene setter pris på, sier kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen.

Han mener at det er berettiget at de tar en høyere pris for disse produktene.

– Dette er produkter med høy kvalitet, og ofte er produkter med høy kvalitet en annen type produksjon som er dyrere, som også gjør prisen litt høyere, sier Kristiansen, som påpeker at Tagas serranoskinke er kunstig billig på grunn av konkurranse.

Matkontrollen utfordret også Coops kommunikasjonssjef til å blindsmake. Hvordan det gikk kan du se på TV 2 torsdag klokken 20.00.