Klokken 12 onsdag ble budsjettet for hovedstaden lagt frem i Oslo rådhus.

Veien til en grønnere, varmere og skapende by med plass til alle, er byrådets ambisiøse mål i årets budsjett.

Og hvordan skal de så få til det?

Oslo blir millionby

Det er finansbyråd Robert Steen som holder finanstalen i bystyresalen, og han startet med å fokusere på den voldsomme befolkningsveksten som Oslo opplever, der byen vokser med mer enn 10.000 mennesker i året. Innen få tiår vil Oslo dermed være en millionby. I dag bor det over 660.000 mennesker i byen.

– Norge er i ferd med å få en europeisk storby, men jeg er ikke sikker på om det har sunket inn hos de som bor her eller nasjonale myndigheter, sa Robert Steen i sin finanstale.

Han sa også at dette skjer samtidig med at byrådet har et mål om å gjøre Oslo til en grønnere by, og påpekte: – Vi skal telle CO2 som andre teller penger.

Derfor har byrådet laget et eget klimabudsjett, hvor det presenteres 42 tiltak som skal bidra til å redusere byens klimautslipp. Målet er å redusere CO2-utslippene med fra 1,4 millioner tonn til 600 tusen tonn i 2020. Tre ganger i året skal det presenteres et klimaregnskap for å se hvor langt man har kommet i reduksjonene.

Øker prisene

KLIMAMANN: Byrådsleder Raymond Johansen har et mål om å halvere klimautslippene i Oslo. Foto: Anja Lohne Holm/TV 2
KLIMAMANN: Byrådsleder Raymond Johansen har et mål om å halvere klimautslippene i Oslo. Foto: Anja Lohne Holm/TV 2

Den enorme befolkningsveksten har skapt store utfordringer for kollektivtransporten. Byrådet bestemte allerede da de vedtok Oslopakke 3 at man må øke prisene, og for første gang siden kollektivselskapet Ruter ble opprettet i 2007 øker kollektivtakstene mer enn den årlige prisveksten. Sannsynligvis vil prisene øke med 4-5 %. Samtidig skal Oslo kommune gi mer til drift av kollektivtrafikken, for å finansiere store prosjekter som er under planlegging.

– Det var bred politisk enighet om dette da vi vedtok det. Alle var enige om at kollektivtrafikken må være et spleiselag, og at det burde være en forsiktig prisøkning. Det sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til TV 2.

Han påpeker at bevilgningene er historisk høye i 2017.

– Vi gir 80 millioner, og Ruter har sagt at de vil klare å øke passasjertallet med 10% i løpet av neste år. Så nå har vi levert penger, og håper det holder, sier Johansen.

Nye kollektivsatsinger:

  • Ny sentrumstunnel for T-banen er fullfinansiert.
  • Nye stasjoner vil komme på Grünerløkka, Bislett og Youngstorvet.
  • Fornebubanen er nå fullfinansiert, og skal stå klar i 2024.
  • Lysaker får ny bussterminal som skal stå ferdig til åpning av Fornebubanen.
  • Den nye avtalen sikrer finansiering av et nytt signal- og sikringsanlegg som vil gi en betydelig bedre kapasitet, spesielt i T-banetunnelen.
  • Nedre Romerike (Ahusbanen) får baneløsning. Denne skal ha tverrforbindelse i Groruddalen. Den er sikret finansiering med 12 milliarder.

Seks mil nye sykkelveier

Årets budsjett er historisk høyt, med sine 67,4 milliarder. Noe av pengene skal brukes til å bedre sykkelveiene, og her er målet høyt:

– Vi skal bygge seks mil sykkelveier, sykkelfelt og bilfrie gater i denne perioden, sier byråd for miljø- og samferdsel, MDGs Lan Marie Nguyen Berg til TV 2. Hun står fast på byrådets vedtak om at det skal innføres bilfritt sentrum innenfor Ring1 innen 2020.

– Totalt 20 % av biltrafikken i Oslo må bort. Vi vil i stedet gjøre det mer attraktivt å gå, sykle og kjøre kollektivt, sier hun til TV 2.

– Men hvorfor øker dere da prisene for kollektivtransport?

– Det er noe som ble vedtatt i Oslopakke 3. Både vi (MDG red. anm.) og Venstre var imot det. Men Høyre ville ikke gå med på en avtale om å heller øke bomprisene. Høyre ville egentlig øke kollektivsatsene dobbelt så mye, og dermed er dette et forlik, sier Berg.

Venstre på sin side mener MDG selv må ta ansvar for de økte prisene.

– Det er skuffende at ikke MDG har kjempet hardere mot en prisøkning. Venstre har kjempet med nebb og klør mot en prisøkning. Dette kan de ikke fraskrive seg ansvaret for, sier bystyrerepresentant Guri Melbye (V), som tidligere var byråd for miljø- og samferdsel i Oslo.

– Da Venstre satt i byråd var det en kampsak for oss at prisene ikke skulle økes på månedskort. Vi klarte å unngå det, men denne tradisjonen blir nå brutt når Miljøpartiet sitter ved roret, sier Melbye til TV 2.

Økte bompriser

Spleiselaget for utbyggingen av Oslos veier og kollektivtransport rammer også bilistene hardt. I tillegg til at prisene i bomringen øker innføres det rushtidsavgift i Oslo. Dette blir etter det TV 2 forstår de nye takstene i bomringen:

  • Bensinbiler: Normaltakst: 43 kroner, rushtidstakst 53 kroner
  • Dieselbiler: Normaltakst: 48 kroner, rushtidstakst 58 kroner
  • El-biler: Normaltakst: 10 kroner, rushtidstakst: 20 kroner fra 1. januar 2018. Fra 2020 øker normaltaksten for elbil til 20 kroner, mens rushtidstaksten øker til 30 kroner.
  • For tyngre kjøretøy blir prisen 160 kroner utenom rushtid og 190 i rushtiden for Euro5 og eldre, mens den blir 100 kroner utenom rushtid og 130 kroner i rushtid for Euro 6-biler.
  • Takstene i Bærumsringen holdes uendret ut 2017. Takstene vil deretter øke fordi det da innføres det nye suppleringssntt i bomringen.