Et nytt EU-regelverk åpner nå for å gi utenlandske selskaper og tilsynsmyndigheter ansvaret for helikoptersikkerheten på norsk sokkel.

Forslaget er nå sendt ut på høring, fra Luftfartstilsynet, til en rekke instanser og interesseorganisasjoner i Norge.

– Skremselspropaganda

Industri Energi skriver i sitt høringsvar til Luftfartstilsynet man finner det "ubetimelig av Luftfartstilsynet å komme med kommentarer i informasjons- og høringsbrevet som indikerer at dersom ikke Norge tilslutter seg regelverket så vil vi bli utestengt fra et fremtidig regelverkssamarbeid.

Dette er etter vårt syn ren spekulasjon og skremselspropaganda på lik linje med det man så i brexit diskusjonen.

Mange hevder EU-reglene vil svekke flysikkerheten for helikoptrene som i fjor fraktet mer enn 650 000 passasjerer til og fra norske oljeinstallasjoner.

I fremtiden - om ikke lenge - kan det bli slik at helikopterselskaper som ønsker å fly folk på norsk sokkel ikke behøver norsk driftstillatelse.

Dette truer sikkerheten mener flere eksperter som er kritisk til endringene. I dag er det norske tilsynmyndigheter som har ansvar for å føre tilsyn med aktører io bransjen. Og de som opererer helikoptre må ha et norsk

Vil ha det som i dag

Tobarnspappa Thore Bratland er en av 20.000 som flyr frem og tilbake til jobb i Nordsjøen. Han mener sikkerheten er best ivaretatt slik det er i dag.

– Det å vite at du er i gode hender og godt i ivaretatt i helikopteret på vei til jobb, betyr masse, understreker Bratland overfor TV 2.

Dersom et felleseuropeisk regelverk blir innført i Norge vil det eksempelvis bety at et litauisk eller bulgarsk selskap kan operere helikoptre under tøffe forhold i Nordsjøen. Og det er tilsynsmyndighetene i disse landene som da vil ha ansvar for at sikkerheten blir ivaretatt.

– Sikkerheten blir truet

– Konsekvensene ved å innføre et felleseuropeisk regelverk betyr at sikkerheten vil bli truet. Man mister kontrollen med tilsynsansvaret når dette føres ut av landet, sier Ynge.

Konkurranse fra lavkostland med en annen sikkerhetskultur eller svakere tilsyn enn Norge, skremmer flere eksperter.

– De som skal vedlikeholde helikoptre og de som skal fly helikoptre, er nødt til å være helt sikre på at dette er trygt og godt og strengt regulert. Det mister vi hvis disse nye reglene kommer inn, sier Henrik Solovorn Fjeldsbø, helikopteransvarlig i Industri og Energi.

Thore prøver å ikke bekymre seg for mye, men forstår at de som sitter hjemme kan være urolige.

– Det er ikke noe vi snakker om hjemme, men jeg vil tro ta de tenker på det og har nok i den siste tiden tenkt mer på det, avslutter Bratland.