Mener DNB har snytt småsparere for 690 millioner

Forbrukerrådet mener 150.000 småsparere har betalt 690 millioner kroner for mye i gebyrer til DNB og og skal stevne finanskonsernet.

GIGASØKSMÅL: DNB-sjef Rune Bjerke har fått Forbrukerrådet og 150.000 småsparere på nakken. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/ NTB SCANPIX
GIGASØKSMÅL: DNB-sjef Rune Bjerke har fått Forbrukerrådet og 150.000 småsparere på nakken. Foto: HÅKON MOSVOLD LARSEN/ NTB SCANPIX Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Forbrukerrådet opplyser på sine nettsider at stevningen er sendt tingretten i juni 2016.

Men onsdagens publisering av denne nyheten viste seg å være feil.

Teknisk glipp

Den skulle aldri ha kommet ut nå, opplyser fagdirektør for finans, Jorge Jensen, til E24.

– Det var en teknisk glipp. Stevningen er ikke ferdigstilt, og er ikke sendt DNB. Men den blir sendt før sommerferien, sier han.

Meldingen skulle følge en stevning senere i juni.

I tillegg til DNB Norge gjelder saken også de to aksjefondene DNB Norge I og Avanse Norge I.

Forbrukerrådet mener DNB har markedsført disse fondene som aktivt forvaltet og at kundene dermed har betalt for at et eget forvalterteam skal plukke ut aksjer de tror vil gi bedre avkastning enn børsindeksen.

Forbrukerrådet mener imidlertid at alle de tre fondene i perioden 1. januar 2010 til 31. desember 2014 ble forvaltet passivt – som såkalte indeksfond. Dette er fond som automatisk speiler børsens indeks og som dermed er langt billigere enn aktive aksjefond. Forbrukerrådet mener derfor at de 137.000 småsparerne er blitt lurt til å betale for mye.

– For tidlig å kommentere

I en pressemelding onsdag sier DNB at de ikke mottatt noen stevning, og Forbrukerrådet har bekreftet overfor DNB at denne ikke er ferdig.

Forbrukerrådet bekreftet også i dag overfor DNB at publiseringen av artiklene på nett skjedde ved en feiltagelse. Artiklene ble så avpublisert, og deretter publisert igjen. Feilen fikk uansett den effekten at mange av landets medier skrev en sak om søksmålet, uten at DNB har sett stevningen og dermed ikke kan gi noen reell kommentar til saken.

Ut fra det som ble publisert i dag, ser det ut til at Forbrukerrådet har endret på tidsperioden det er snakk om, siden de varslet søksmålet for over et år siden. I tillegg der det ut til at de inkluderer flere fond enn først varslet. DNB har hele tiden avvist kravet om tilbakebetaling av honorarer og mener det ikke er grunnlag for søksmålet.

DNB imøteser det endelige stevningsdokumentet fra Forbrukerrådet og vil kommentere substansen i saken når dette foreligger

(©NTB/ TV 2 )