Hybridbiler er i ferd med å ta det norske markedet med storm. Mens bare 12,4 % av alle nye norske biler som ble solgt i 2015 var biler med hybriddrift, var andelen på hele 18,1 % i januar og 22,9 % i februar.

Etter nyttår har nemlig engangsavgiften for nye biler blitt lagt om. Bilens hestekrefter spiller en mindre rolle i utregningen av avgifter, mens bilens CO2-utslipp blir straffet hardere. Dette har senket avgiftene på en rekke hybridbiler med flere titusener.

Elbilen av veien

Selv om hybridbilen bruker både strøm og fossilt drivstoff og er mer klimavennlig enn rene fossilbiler er Bellona-leder Frederic Hauge likevel svært skeptisk til utviklingen.

– Problemet er at mange av disse bilene ikke bruker batteriet når det blir kaldere enn 10 minusgrader. Dessuten har de også høyere utslipp av både CO2 og NOX enn det som er oppgitt på «vaskeseddelen», sier Hauge.

Hauge er redd for at hybridbilen skal presse elbilen av veien.

– Hvis vi selger for mye hybridbiler istedenfor nullutslippsbiler så når vi ikke de målene vi er forpliktet til, frykter han.

I januar hadde elbilen en markedsandel på 17,3 %, mens den sank til 15,8 % i februar.

Høyere utslipp?

Engangsavgiften man betaler når man kjøper en ny hybridbil er basert på CO2-utslippene som oppgis i bilens typegodkjenning.

Men det er stor usikkerhet knyttet til de reelle utslippstallene. I desember 2015 utførte bladet «Vi Menn» en test som viste at enkelte modeller hadde opptil 150 prosent høyere drivstofforbruk enn oppgitt.

Daglig leder i klimaorganisasjonen Zero, Marius Holm, kjører selv en hybridbil. Han mener hybridbiler tross alt er bedre enn rene fossilbiler, men erkjenner at det er usikkerhet omkring hvor CO2-vennlige bilene egentlig er.

– Utfordringene for politikerne er at avgiftene er basert på typegodkjenningstall og de testsyklusene som EU bruker til å lage disse tallene for utslipp gir et veldig skjevt bilde av bilenes reelle utslipp, mener han.

Varierer

Hvorvidt en hybridbil er klimavennlig eller ikke avhenger helt av hvordan den kjøres. Bruker man den som en elbil til småkjøring hver dag vil den være klimavennlig, men kjøper man en hybridbil og bruker fossilt drivstoff til langkjøring er effekten mye mindre.

– Det er litt vrient at bilene kan være både svært miljøvennlige og ganske lite miljøvennlige, helt avhengig av hvordan du bruker bilen din, sier Holm.

Vil ha mer

Usikkerheten til tross, de borgerlige partiene diskuterer likevel om hybridbilene skal favoriseres enda mer i forhandlingene om grønt skatteskifte som pågår nå.

Tidligere denne måneden fortalte finansminister Siv Jensen (Frp) at hun er klar for å gjennomføre intensjonene fra de borgerliges budsjettforlik om å fjerne hestekrefter helt som komponent i beregningen av engangsavgift og stramme enda mer til for CO2-utslipp.

– Det mener jeg er fornuftig, for det er ikke hestekreftene som forurenser, det er det utslippene som gjør, sa Jensen til TV 2 Nyhetene.

Det vil eventuelt bety billigere og flere hybridbiler på norske veier.

– Kan bli den nye dieselbilen

Frederic Hauge rister på hodet av den målsetningen så lenge CO2-gevinsten ikke er så stor som om folk kjøper elbil.

Han trekker paralleller til det som skjedde da folk ble oppmuntret til å kjøpe elbil for 10 år siden. På den tiden har dieselbilen gått fra å være klimaløsning til miljøproblem.

– Dieselbilen hadde jo mye høyere utslipp enn det politikerne la til grunn, spesielt av NOX, og det samme kan skje med hybrid, advarer Hauge.

De borgerlige partienes forhandlinger om grønt skatteskifte er ventet å bli ferdige i midten av april. Ingen fra Finansdepartementet hadde anledning til å kommentere denne saken.