I år er engangsavgiften for nye biler endret. Den såkalte effektkomponenten som referer til hestekrefter er redusert med 50 prosent, samtidig som satsene for NOX- og CO2-utslipp har gått opp.

Det har gjort biler med mange hestekrefter og lave utslipp billigere.

Dyrere utslipp

Men ambisjonen til Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti er å fjerne hestekrefter helt som beregningsgrunnlag for engangsavgift i løpet av to år og samtidig gjøre utslipp dyrere.

– Motorkraft forurenser ikke. Det er utslipp som forurenser. Og derfor har vi jo klart å få til en enighet mellom de fire partiene som jeg er veldig glad for at vi har fått på plass og som vi skal fase inn fremover, sier finansminister Siv Jensen (Frp) til TV 2.

Helhet

Men før finansministeren kan love at avgifter på hestekrefter forsvinner helt må hun få forlikspartner Venstre med på laget.

De mener man også bør øke drivstoffavgiftene for å få ned utslippene fra transportsektoren og ser alt i sammenheng med de pågående forhandlingene om grønt skatteskifte.

– Det er en del av den helheten. Vi legger om avgiftene slik at det blir enklere kjøpe de miljøvennlige bilene, men det må også bli dyrere å bruke de fossile drivstoffene, sier Venstres nestleder Ola Elvestuen til TV 2.

Forhandlinger

Fremskrittspartiets leder vil ikke svare på om hun kan leve med dyrere drivstoff.

Kan Fremskrittspartiet også være med på dyrere bensin og dieselavgifter dersom det gir lavere avgifter på andre områder?

– Det er en av de spørsmålene som det nå forhandles om, og det får vi komme tilbake til når vi er ferdige med diskusjonene, sier Jensen.