– Hvis norsk politi hadde snakket med oss, og undersøkt saken nærmere, burde saken vært oppklart i 1990, sier Flemming Thue Jensen.

For aller første gang tar han bladet fra munnen. Han har et stort behov for å fortelle hva han egentlig så og hørte om bord i den utbrente danskebåten «Scandinavian Star», like etter at den ble slept til kai i Lysekil i Sverige påsken 1990.

– Hvem tente på ferja?

– Det gjorde to fra mannskapet. I tillegg: En av karene stod bak en annen grov sabotasje om bord på skipet. En meget grov sabotasje. Jeg vil ikke gå i detaljer, ettersom jeg da identifiserer vedkommende. Jeg vil ikke navngi personen. Det må politiet i Norge gjøre. Ikke meg, sier Jensen til TV 2.

– Er det lett for politiet å finne ut dette?

– Det burde være like enkelt å oppklare som et sykkeltyveri. Hvis man vil.

Utsendt av den danske stat

159 mennesker mistet livet da ferja begynte å brenne underveis fra Oslo til Fredrikshavn palmehelga. Flemming Thue Jensen og en kollega ble sendt av det danske justisdepartementet. Mandatet var å gå om bord i havaristen for å observere mest mulig mens åstedet ennå var ferskt.

Det var en voldsom påkjenning å gå rundt på ferja. Døde mennesker lå over alt.

To ganger måtte Jensen avbryte.

Den erfarne inspektøren kunne imidlertid raskt konstatere at det hadde vært flere branner om bord.

Sengebunner ble funnet da politiet undersøkte skipets korridorer.
Sengebunner ble funnet da politiet undersøkte skipets korridorer.

Mistanke om sabotasje

I tillegg ble det klart at en rekke forhold om bord var manipulert:

Branndører som skulle vært automatisk lukket ble holdt åpne av treklosser og madrasser. Åpne dører sørger for at brannene blir tilført luft.

I en korridor – der de svenske brannmannskapene fortalte at det hadde vært to intense branner – var takplater revet ned. I taket var et hydraulikkrør bøyd ut fra skottet slik at det stod åpent. Sengebunner var stablet i høyden. Jensen tenkte at korridoren var rigget for brann.

– Jeg tenkte mye på det. Så gikk det opp for meg at det var en bevisst handling. En planlagt sabotasje, sier Jensen.

Han tenker at to personer med tilgang til verktøy og kunnskap om skipets tekniske forhold står bak. Hydraulikkpumpen kan transportere brennbar væske, mest sannsynlig diesel, til ulike steder på skipet.

Mistanken ble ytterligere forsterket da han snakket med mannskapet. Forklaringene stemte dårlig med det Jensen selv hadde sett.

Fulgte ikke opp

Jensen og kollegaen fra det danske sjøfartsdirektoratet rapporterte alt til politiledelsen på åstedet. De hadde rapporterte alt til myndighetene, og bidro under den senere sjøforklaringen i København.

Sommeren 1990 møtte Flemming Thue Jensen norsk politi i København. Da spurte han igjen om de hadde fulgt opp innspillene.

– Nå hadde de ikke lenger 490 personer å sjekke ut. Nå var det maks to-tre personer.

Men Jensen og kollegaen har aldri blitt avhørt av politiet.

Sjokket over konklusjonen

Mens dansk politi skulle etterforske det mulige økonomiske motivet rundt brannen, skulle norsk politi finne brannårsaken.

Den danske trailersjåføren Erik Mørk Andersen (37) ble utpekt som sannsynlig gjerningsmann. Men saken ble henlagt, fordi Andersen døde i forbindelse med hovedbrannen. Alle påfølgende branner ble avskrevet som følgebranner.

– For meg kom det store sjokket da de sa at lastebilsjåføren var brannstifteren. Jeg tenkte: Dette kan ikke stemme, sier Jensen.

Det brant i 38 timer om bord. Kun 1,5 time av hendelsesforløpet er gransket.

Erik Mørk Andersen omkom på Scandinavian Star, men ble utpekt som pyroman.
Erik Mørk Andersen omkom på Scandinavian Star, men ble utpekt som pyroman.

Lettelse å stå fram

Flemming Thue Jensen opplevde det vanskelig å gå videre med det han visste. I det danske sjøfartsdirektoratet ble han minnet om at det var politiets ansvar å ta de nødvendige grep for å etterforske.

Men for fem år siden ble han klar over at det var på tide å bryte tausheten.

– Jeg leste dokumentet som var grunnlaget for norsk politis feilaktige konklusjoner. Da innså jeg at jeg kunne argumentere mot politiet. Nå har sannheten vært undertrykt. Sannheten skal fram. Pårørende og offentligheten fortjener, og har krav på det. Det er målet mitt å fortelle dette offentlig, understreker Jensen.

Det er den danske storavisen Politiken som har overtalt Jensen til å stille opp i Danmark og Norge. Avisen bruker mange sider i søndagsutgaven til å belyse hittil ukjente detaljer i saken. Journalist Lars Halskov gav i fjor ut dokumentarboken «Brannen» om saken.

Oslo politidistrikt gjenåpnet Scandinavian Star-saken i 2014, og etterforskningen pågår fortsatt. TV 2 har ikke lykkes med å få politiet til å kommentere Jensens påstander.

I tillegg har Stortinget nedsatt en parlamentarisk granskingskommisjon, som skal levere sin rapport sommeren 2017. De skal undersøke om Stortinget ble feilinformert om Scandinavian Star-katastrofen.