– Vi sliter skikkelig om dagen. Jeg kan ikke huske at matlageret noen gang har vært så tomt som nå.

Ordene kommer fra Hanne Funder, i det hun lener seg bakover i stolen og kikker ut på fortauskanten mot travle Grønlands-gater i hjertet av Oslo.

Hun har vært styreleder på Fattighuset i omtrent ett år, og Funder er en av primus motorene i den frivillige organisasjonen som har driftet siden 1994.

Fattighuset tilbyr blant annet klær, tannlege og rådgivning til byens trengende, og huset er tilgjengelig for alle som ikke har mat på bordet.

Men nå sliter organisasjonen med å innfri det som kanskje er deres aller viktigste tjeneste for de fattigste i hovedstaden: matutlevering.

– Situasjonen er kritisk og vi har et sterkt behov for mer mat, men vi håndterer denne situasjonen, sier Funder til TV 2.

Problemkjernen
En relativt ny praksis i matvarekjeden gjør at Fattighuset og flere andre lignende frivillige organisasjoner sliter tungt med hvordan de skal porsjonere og drifte deres matutleveringer.

Kjernen i problemet ligger her: Ny datovarepraksis.

Tidligere hadde flere butikker en ordning om at man ga bort mat som hadde utgått dato. Et godt eksempel på dette er den såkalte holdbarhetsgarantien Kiwi hadde i flere år.

Den garantien gikk ut på at man fikk en vare gratis dersom den var gått ut på dato samme eller påfølgende dag. Slik er det ikke nå.

Norgesgruppen har avskaffet ordningen, og selger nå de fleste "datovarer" til halv pris. Samme praksis finner man over nesten hele fjøla av store matvarekjeder landet over.

Det er nå slik at omtrent alle forretninger selger varer som er på vei til å gå ut over dato - til halv pris.

Det går hardt ut over de frivillige. En av disse er da Fattighuset i Oslo, som huses av over 1800 sultne hver eneste uke.

– Konsekvensen blir jo at vi får veldig mye mindre mat, mindre sunn og variert kost og en større andel av det vi får inn har gått ut på dato, sier Funder til TV 2.

Ingen syndebukk
Men Funder er klar på en ting:

– Vi har forståelse for at butikkene gjør om på sine rutiner og praksis i butikken. Det er ingen syndebukker her, men jeg ønsker bare å rope ut om hjelp og se om vi kan løse dette på en eller annen måte. Vi sliter slik ordningen er i dag, og trenger å diskutere hvordan vi kan komme oss ut av dette med hodet over vannet, sier hun.

Aller verst er det når helgen springer inn.

– På fredager ser vi de aller klareste konsekvensene av den nye praksisen. Da har vi normalt sett lang kø utenfor lokalet, fordi vi er stengt i helgen. Men tidligere kunne vi gi ut to-tre middager per person, slik at de kunne porsjonere. Nå er det mange som ikke får med seg én middag, fordi lageret går tomt lenge før vi stenger, sier Funder.

Åpen for diskusjon
Hva tenker så butikkene om dette? Bård Gultvedt er kommunikasjonsansvarlig i Norgesgruppen, som eier blant annet SPAR, Kiwi, Meny og Joker.

– Det er klart det er trist når følgende blir slik som de er nå, men vi har faktisk ikke sett effekten av praksisendringen før nå. Den problemstillingen som blir nevnt, er noe vi må diskutere internt for å finne ut hvordan vi skal løse det hele, sier Gultvedt til TV 2.

Ti minutter senere ringer Gultvedt opp igjen, da har han snakket med blant annet Kiwi, som tidligere var en av Fattighusets viktigste leverandører, og vips:

– Vi ønsker nå gjerne og ta en prat og sette oss ned sammen med Fattighuset for å høre hvordan de opplever det, hvorfor de ikke får nok mat, hva som er årsaken og hvordan vi kan løse dette fremover både lokalt og nasjonalt, sier han til TV 2.

– Fantastisk
Dette gjør naturligvis Funder meget glad.

– Dette er helt fantastisk, og jeg blir kjempeglad. Samtale er mye lengre enn det vi har vært tidligere, og nå har jeg troen på at vi kan få til en avtale slik at vi kan drifte videre og hjelpe de vanskeligstilte i byen, sier hun.

Og hun er klar på at det kom i grevens tid.

– Nå må vi få til en avtale, fordi det begynner å haste for oss, og det er ingen god følelse når lageret er så tomt som det er nå, sier hun.