Kveldsmørket er ikke noe hinder for en fin skogstur på ski! Det er mange flotte lysløyper i både Bærumsmarka, Nordmarka, Lillomarka, Vestmarka og Østmarka. Det er mange lett tilgjengelige innfallsporter til marka og flere er tilgjengelig med kollektiv transport. Både Skar, Frognerseteren, Brekke, Hammeren, Årvoll, Solemskogen og Lommedalen kan man komme til kollektivt og gå fra en innfallsport til en annen.

Flere traseen er opplyst fra start til mål. Alt etter tempoet du velger, kan det også bli en skikkelig trimtur. Skiforeningen anbefaler blant annet en kveldstur fra Songsvann. Turen starter ved Sognsvann, og det er slak stigning innover til et stykke før Store Åklungen. Det er en god del stigning i disse løypene. Dog ikke mer enn at turen skulle være overkommelig for de aller fleste. Her fortsetter veien i temmelig flatt terreng, før siste kneika opp til Ullevålseter. Til nå har du gått i nordlig retning. Nå skal du derimot rett sørover, og så mer mot vest etter hvert. Første del av strekningen mot Frognerseteren går i småkupert terreng. Så stiger det en god del mot Frøensvollstråkka, og med unntak av bare en ganske kort utforbakke, fortsetter løypa videre oppover et stykke til – og så er du straks framme ved Skistua og Frognerseteren.

Eller man kan gå lysløypa fra Trollvannstua, hvor man runder Trollvann på nordsiden og går videre mot sørøst. Husk å ta av til høyre i retning Breisjøen ellers kommer man bare ned til parkeringsplassen på Årvoll. Fra Linderudkollen kan man gå videre til Solemskogen eller Langsetløkka. På andre siden av vannet Svartputt, rett framfor Linderudkollen, går det en konkurranseløype som kan være en alternativ start på hjemturen.

På skitur rundt Maridalsvannet. Fra Brekkegrysset begynner skiløypa i et flott turområde som ligger like ved bybebyggelsen. Men til tross for bynær beliggenhet - vi kan se fram til en tur som går gjennom åpent og fint kulturlandskap - og så får vi en smak av Marka når vi kommer inn i skogen øst for Maridalsvannet. Løypa går på turveien som er lagt i grenselandet mellom skogen og kulturlandskapet. Denne løypa (lysløype) følger vi forbi Låkeberget og fram til Hammeren. Ved busstoppet må vi ta av oss skiene og gå de få meterne bort til den andre siden av Gamle Maridalsvei. Her starter løypa som fører oss midt ut på jordene, over store gårder, forbi kirkeruiner og kapell. Mens vi krysser dalen mot øst, kan vi se det store Maridalsvannet på høyre side, på andre side av den historiske Greveveien. Vi krysser Dausjøelva og kommer fram til Sander gård. Nå legges kursen sørover, og snart tar vi farvel med kulturlandskapet i Maridalen. Etter noen motbakker kommer vi inn i skogen, krysser Gjøvikbanens spor, og følger løypa sørover til Midtoddveien. Herfra har vi kort vei til trikk, buss og tog på Kjelsås. Så dermed var vi tilbake i byen igjen...etter vel en mil på tur.

Lilloseter er et yndet turmål. Foruten Lilloseter, kommer vi også innom Linderudkollen på denne turen. Utgangspunktet er Langsetløkka, nord for Kjelsås. Den befinner seg ca 215 meter over havet, mens Lilloseter ligger i 360 meter høyde. Vi starter med å gå opp bakkene til Kringla og videre til Linderudkollen. På tilbaketuren kan man ta lysløypa, så slipper man å se på klokka når man går.

Til Skar kan man komme seg med både buss og bil. Her går det mange flotte løyper. En fin skiløype inn til Øyungen mot Bjørnholt. Ønsker man en rundtur kan man ta til høyre ved Myrtjernhøgda rett før Rottungen på veien til Kikut. Rundturen er på litt over to mil.

Fra Fossum kan man gå innover Bærumsmarka. Enten en rundtur om Vensåseter eller om det bare er en snipp innom Brunkollen.

Parkeringsplassen innerst i Årvollveien er også en fin innfallsport. Her kan man blant annet gå en fin tur inn til Breisjøen via Trollvannstua. Det er en god del stigning til å begynne med – ca 80 høydemeter i løpet av vel en kilometer. Så kommer vi inn på lysløypa.