Norges råeste par
I syv år har Asgeir Brevik kun spist råkost. 5 om dagen er for nybegynnere! 25 er mer riktig ifølge forskeren som har tatt doktorgrad på frukt og grønnsaker.
Pirret av faglig nysgjerrighet bestemte Asgeir Brevik seg for å teste vegetarmat i noen måneder da han tok doktorgrad i ernæringsvitenskap. Opplevelsen gav mersmak, og et par måneder har blitt til syv år.
- Søsteren min gråt først jul jeg kom hjem og takket nei til ribbe, minnes Brevik.
Etter en kort periode som vegetarianer tok Asgeir det ett skritt videre og ble «råkost-spiser». Han spiser kun ubehandlet og vegetarisk mat som ikke er stekt eller kokt over 42 grader.
- Mat som varmebehandles mister verdifulle næringsstoffer som vitaminer og antioksidanter, forteller Brevik som jobber som ernæringsviter og forsker ved Folkehelseinstituttet
Bli det en besettelse å leve slik?
- Var kanskje mer en besettelse i begynnelsen, men nå er det en vane. Dessuten forsvinner sug etter sukker, fett, kaffe og alkohol når man spiser så mye grønt som jeg gjør.
Dersom jeg får barn en dag ser jeg at det kan bli vanskelig å fortsette slik jeg gjør nå, sier Brevik.
Trend i USA
- Det går helt klart utover det sosiale samvær på mange måter, jeg har valgt en krevende livsstil og blir ikke invitert i middagsselskap så ofte, flirer Brevik.
Samboeren Caïla Hoff, nylig kåret til «Årets råkost-kokk», prioriterer det sosiale i større grad og unner seg varm mat, men kun vegetarisk.
Råkost-trenden eller «raw - food» er hot i USA, særlig blant Hollywoodstjerner er ekstreme dietter vanlig. Her finnes det også en rekke «raw-food» restauranter og et langt mer variert tilbud.
- Vi bodde en periode i California hvor vi opplevde at det var mange likesinnede og folk viser en annen forståelse, forteller paret.
Klar i toppen
Helsegevinstene av å kun spise rå frukt og grønnsaker er mange.
- Jeg har ikke vært forkjølet på syv år, immunforsvaret er helt klart sterkere enn det var. Jeg føler meg klarere i toppen og har endeløst med energi bare jeg spiser nok, forteller Asgeir som gjerne propper i seg 25-30 bananer om dagen.
Regner du med å leve lengre enn om du hadde spist vanlig norsk husmannskost?
- Det vet jeg ikke sikkert, men så lenge jeg føler meg så bra som jeg gjør fysisk og er overbevist om at mye av det jeg gjør er rikig for kroppen min, ser jeg ingen grunn til å endre livsstil.
Vi vet at dette kostholdet er det som forebygger best mot kreft og hjerte- og karsykdommer slår ernæringsviteren fast.
Nettprat
Asgeir Brevik og Caïla Hoff stilte til nettprat, les svarene under!
| Publisert | 28.09.2009 14.07 |
| Oppdatert | 30.09.2009 15.50 |




