Streik gir stengte skoler og barnehager torsdag
Også hjemmehjelp-tjenesten er tatt ut i streik. Sjekk om du rammes
Undersøkelse viser at lettbrus kan relateres til mange farlige sykdommer.
Drikker du en lettbrus hver dag øker din sjanse for å få hjerteinfarkt med 43 prosent. Lettbrusen kan også forårsake langvarige leverskader lik de alkohol kan gi.
Det er den engelske avisen Daily Mail som skriver om den nye forskningen som konkluderer med at kun et par bokser med lettbrus kan øke risikoen for leverskader, diabetes og hjerteinfarkt.
Den siste tiårsperioden har sukkerbrusforbruket i Norge gått dramatisk ned til fordel for brus med søtstoff.
Inntaket av lettbrus har økt fra 1,2 til 1,6 ganger i uka. En utvikling Elling Bere ikke er begeistret for.
Bere er professor i folkehelsevitenskap ved Universitetet i Agder og leder et forskningsprosjekt som blant annet har sett på ungdoms inntak av frukt og grønt og ulike leskedrikker.
Han er skeptisk til de kunstige tilsettingsstoffenes helseeffekter.
– Høykonsumenter risikerer å overskride den anbefalte mengden av konserveringsmiddelet benzosyre, dersom de erstatter all sukret brus, saft og nektar med varianter med søtstoff, sier han til forskning.no.
Hva gjør lettbrus med kroppen din? Få svar på mytene her.
Selv om nordmenn ligger i verdenstoppen i forbruk av saft og brus er ikke Folkehelseinstituttet (FHI) bekymret over vårt generelle søtstoffinntak.
– For høykonsumenter av lettbrus kan inntaket av konserveringsmiddelet benzosyre overskride grensen for det som er anbefalt. Selv for høykonsumenter av lettbrus er inntaket av søtstoffer under grensen for det som regnes som trygt, sier Trine Husøy i Folkehelseinstituttet til TV 2 Sporty.
– Så langt ser det ikke ut til at konsumet av drikke kan føre til helsebekymringer på grunn av søtstoffinntaket, sier hun.
Les også: Kontroller tannpussen til barna er 14 år
| Publisert | 01.02.2012 13.15 |
| Oppdatert | 01.02.2012 13.15 |
Også hjemmehjelp-tjenesten er tatt ut i streik. Sjekk om du rammes
