Solskjær hentet av
Røkkes privatfly
Molde-manageren skal fly til Oslo for «en hyggelig prat»
Overlege Kjetil Retterstøl mener lavkarbodietter gir høyere kolesterolverdier og økt risiko for hjerte- og karsykdommer.
Ikke alle er over seg av begeistring for den såkalte «lavkarbodietten».
– Hvis vi går over til å bruke mettet fett, som blant annet er i smør, vil kolesterolverdiene våre stige hos de aller fleste, sier Kjetil Retterstøl, overlege ved Lipidklinikken på Rikshospitalet.
Studier ved Lipidklinikken viser at vanlige menneskers kolesterol øker med 11–12 prosent i løpet av 4 uker dersom de blir satt til å spise smør.
– Vi vet at det er forbundet med circa 20 prosent økning i hjerte- og karrisiko, sier overlegen.
LES OGSÅ: – Lettere slank med feit mat
– Selv om fett i smør er naturlig, så er margarin også naturlig. Det kommer fra raps og fra planteriket, sier overlegen.
Det fettet som er umettet og fra planteriket består i stor del av de essensielle fettsyrene som ikke kroppen kan lage selv.
– Og disse fettsyrene er man nødt til å innta, i form av fisk eller planteoljer, sier Retterstøl.
Fisk og planteoljer vil holde deg frisk, mener overlege Kjetil Retterstøl. Foto: Illustrasjonsfoto © Colourbox
Disse fettsyrene er ikke ugunstige for kolesterolverdien vår.
LES OGSÅ: Kan vi tenke «lavkarbo» for barn?
Fra 1970 og fram til i dag har hjerte- og karrisiko falt med 80 prosent for de mellom 40 og 65.
– Og denne trenden må for all del ikke snus, sier Retterstøl.
I Beijing har kurven gått motsatt vei.
– Der har de gått fra lave kolesterolverdier til høye, og de har fått en økning i hjerte- og karsykdommer, sier overlegen.
LES OGSÅ: Jan Øyvind slanket seg med lavkarbo
«The Nurse's Health Study» viser at risikoen for hjerte- og karsykdommer ikke øker ved et større inntak av mettet fett.
Men overlegen ved Lipidklinikken mener at studien ikke er god nok.
– I denne studien brukte de bare spørreskjemaer. For å få sikre svar må helsepersonell undersøke hvordan det går med testpersonenes helse ved hjelp av medisinske metoder, sier Retterstøl.
LES OGSÅ: Spis deg slank med lavkarbo
Ifølge overlegen er dette en eldgammel debatt som har holdt på siden midten av 60-tallet.
– Da ble det gjort forsøk i Oslo med å sette testpersoner enten på planteoljer eller la dem gå på vanlig diett, sier Retterstøl.
Det ble funnet en reduksjon i kolesterolet på 17 prosent og en reduksjon i antall hjerteinfarkter. På 80-tallet ble det også forsket på det samme, med tilsvarende resultater.
– Det er en grunn til at myndighetene holder på disse rådene. Så det er all grunn til å stole på myndighetene, avslutter Retterstøl.
| Publisert | 27.09.2011 07.15 |
| Oppdatert | 27.09.2011 07.30 |
