Nå kommer sola – skaff deg en sommerbil som skiller seg ut!

Det behøver ikke koste skjorta å skille seg fra mengden.

Kjøreklar sommerbil som ikke alle andre har maken til behøver ikke koste flesk. Her er noen forslag som vil vekke oppsikt på hver sin måte   og som du trolig kan nyte fra dag én... (Foto: Finn.no/Autodb.no/Montasje)
Kjøreklar sommerbil som ikke alle andre har maken til behøver ikke koste flesk. Her er noen forslag som vil vekke oppsikt på hver sin måte og som du trolig kan nyte fra dag én... (Foto: Finn.no/Autodb.no/Montasje)

Vinteren er tilsynelatende over i store deler av landet, og for deg som tenkte å kjøpe hobbybil mens snøen var dyp og prisnivået likeså, begynner det å haste litt. Nå rekker du ikke å skru mye, men det er heldigvis mulig å finne kule og sjeldne biler til hyggelig pris - og som du kan nyte allerede fra dag én.

Her er et lite knippe. Vi tipper at i hvertfall noen av dem er biler du ikke hadde tenkt på selv. Men det kan være gøy å ta sjansen på å overraske seg selv av og til.

Har du andre tips om ting man bør sjekke ut hvis man vil ha kjøreklar, sjelden og billig sommerbil hører vi gjerne om dem i kommentarfeltet!

Les også: VW Buggy Up - dette kunne vært en fulltreffer i sommer!

1997 Alfa Romeo GTV, kr. 26.535,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Alfa Romeo taler til følelsene hos alle som har et snev av bilinteresse. Og GTV-modellen har etter hvert fått mange år på baken, og gått gjennom flere generasjoner med særpreg – om enn svært skiftende designuttrykk.

Se annonsen her:

Ikke bare design, forresten. For i denne foreløpig siste generasjonen er det forhjulsdrift, og et langt mer minimalistisk utseende enn man kanskje hadde ventet seg da den kom en gang rundt midten av 1990-tallet. Da dessuten i både åpen og lukket versjon, der den åpne fikk den like tradisjonsrike Spider-betegnelsen som også har versert i flere forskjellige varianter innenfor Alfa-konsernet gjennom årene.

Skal man kjøpe bruktbil av et litt marginalt merke, er det aldri dumt når annonsebildet ser slik ut: Dette antyder at eieren virkelig er merke-entusiast på sin hals, med to Alfaer på stallen. (Foto: Finn.no)
Skal man kjøpe bruktbil av et litt marginalt merke, er det aldri dumt når annonsebildet ser slik ut: Dette antyder at eieren virkelig er merke-entusiast på sin hals, med to Alfaer på stallen. (Foto: Finn.no)

Ikke alle syntes at de gamle tradisjonene var like godt ivaretatt da denne kom, og som mange andre biler fra den kanten på den tiden var den moderne og kileformede GTVen plaget av diverse feil. Men mange av dem var eid av entusiaster som strekte seg langt, og tok godt vare på bilen uansett.

Derfor kan du finne slike biler som dette i dag, som ser fine ut, ikke har gått enormt langt, og som likevel ikke koster all verden. Rett og slett fordi det ikke finnes så mange entusiaster som vil ha nettopp en litt halvgammel Alfa. Her fusker en vindusmotor, og airbaglampen lyser, men utover det skal alt være EU-godkjent og i orden for et par sesonger. Kanskje ikke dyrere enn at du tør prøve?

Les også: 156 Crosswagon - Alfaen som bare de færreste vet om

1974 Dodge Dart Custom, kr. 25.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Mange ønsker seg amerikaner, og de fleste vil gjerne ha de flotteste og mest kostbare variantene. Ikke noe galt med det, men det koster penger – og det er gjerne mange like biler til å slåss om oppmerksomheten både på treff og ute langs veien på pene sommerkvelder. Her er en alternativ løsning – med tradisjon.

Se annonsen her:

En gang i tiden var det nemlig en hel del slike biler på veien i Norge, og dette er en av de som har vært med siden den gangen. Helt siden den var ny, tipper vi. Men både kilometerstand og tilstand gjør at vi antar at denne levde et tilbaketrukket liv som privatbil med litt ”status”, mens de fleste av dens søsken slet som taxier og noen også som politibiler da de var nye.

Interiøret tyder også på at denne Dogden har vært tatt vare på gjennom de 40 årene den har vært på veien. Separate stolrygger av høy type, uten løse nakkestøtter, er en litt sær detalj på forsetet på disse bilene. (Foto: Finn.no)
Interiøret tyder også på at denne Dogden har vært tatt vare på gjennom de 40 årene den har vært på veien. Separate stolrygger av høy type, uten løse nakkestøtter, er en litt sær detalj på forsetet på disse bilene. (Foto: Finn.no)

Dodge Dart var forgjengeren til Dodge Aspen, som også var populær som taxi til å begynne med – helt til tørst bensinmotor og automatgir ble litt vel ufornuftig i konkurranse med diesel-Mercedesene. Det ble også starten på slutten for mange av disse bilene, som ble billige ”førstegangs-amerikanere” for gassglad ungdom på 1980- og 1990-tallet.

Her er altså en av de få som har overlevd, i korrekt 1970-talls grønnmetallic med pent vinylinteriør. Den er ikke strøken, men veldig autentisk. Og holder du den slik vil den garantert trekke mange til seg på treff, som husker å ha hatt eller blitt kjørt hjem fra fest i akkurat maken.

Les også: Etterfølgeren Aspen var også en taxi-favoritt i Norge

1976 Ford Granada, kr. 15.000,-

Faksimile: Autodb.no
Faksimile: Autodb.no

Ford Granada var en av de første vanlige bruksbilene fra 1970-tallet som fikk en ganske hengiven tilhengerskare i norsk bilhobby-miljø. Men selv om de kom tidlig på banen er det lenge mellom hver gang man ser et virkelig fint eksemplar i trafikken, om man tenker på hvor mange slike som fantes på veien en gang. Dermed er det lett å la seg friste av denne.

Se annonsen her:

Ikke minst siden det er en første generasjons Granada – den litt avrundede storbilen som nærmest svulmet litt av muskler under pendressen. I hvertfall innbilte man seg det, helt til man testet og forsto at selv den råeste 3-liters V6-motoren var langt mer interessert i å gulpe i seg store mengder bensin enn å faktisk jobbe for føden.

Visstnok litt oppskrapet på den andre siden, men overraskende rustfri og veldig
Visstnok litt oppskrapet på den andre siden, men overraskende rustfri og veldig

Men altså, her er en sjeldent pen bil som riktignok ikke er strøken – akkurat hvor ille det er vet vi ikke, siden selgeren ikke har brydd seg om å ta bilder av den siden som er styggest. Men han har jobbet bra med kameraet, og de to bildene han byr på gir helt klart lysten på stolt tysk bruksbil.

Det er riktignok ikke den aller kuleste versjonen, siden den har kun en 2-liters firer under panseret. Men den ser veldig urørt og ”riktig” ut, og med lite rust og i EU-godkjent bruksstand bør det være en hyggelig bil å ta en tur med på sommerkveldene, når ikke prisforlangendet er mer skremmende enn dette.

Les også: 2,8 injection - Granadaen alle drømte om på 1980-tallet

1990 Volkswagen Golf Cabrio, kr. 21.535,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Hva, spør du kanskje. Skulle ikke dette handle om litt sære biler? Jo – og selv om disse figurerte tett i trafikken for noen år siden begynner det å bli virkelig sjeldent å se en slik i fin originalstand. Denne er dessuten en Etienne Aigner designer-utgave.

Se annonsen her:

En hvafornoe, spør du kanskje igjen. Og vi skjønner deg. Selv om vi hadde hørt om denne spesialutgaven av Golf 1 Cabrio tidligere, visste vi ikke at navnet stammer fra et digert designhus nede i Europa et sted. Men det gjør det altså. Og dermed overrasker det vel ingen at det dreier seg om en skikkelig ”opp-dollet” bil sammenlignet med standardversjonen, med pynt både innvendig og utvendig.

Spesielt stoff i spesielle farger både i setetrekk, dørsider og gulvteppe hørte med til designer-pakken, i likhet med pyntedetaljer og egne farger utvendig. Til og med aluminiumsfelgene var lakket i litt uvanlige farger, på den grønne var de svakt gullfarget. (Foto: Finn.no)
Spesielt stoff i spesielle farger både i setetrekk, dørsider og gulvteppe hørte med til designer-pakken, i likhet med pyntedetaljer og egne farger utvendig. Til og med aluminiumsfelgene var lakket i litt uvanlige farger, på den grønne var de svakt gullfarget. (Foto: Finn.no)

I kun to år ble denne utgaven produsert, og kun i fargene mørk blå, mørk grønn eller mørk rød metallic. 4.411 biler ble det til sammen, med nesten halvparten bygget til amerikanske spesifikasjoner. Den blå var mest sjelden, den grønne du ser her mest ”vanlig”. Dette er en av 998 grønne med ikke-amerikanske spesifikasjoner.

For drøyt 20 lapper får du altså en blivende klassiker som folk kjenner igjen, men kanskje ikke har sett maken til likevel når de ser nærmere etter. Selger lover at alt er på stell – sjekk interiøret og de spesielle Etienne Aigner-detaljene spesielt nøye for å forsikre deg om tilstanden, de vil vi tro det kan være problemer med å erstatte!

Les også: Kjells Golf Cabrio er heller ikke helt lik alle andres...