Eksklusivt: Vi kjører tidenes raskeste Ferrari

Og det er én ting som er litt trist. Se video:

Enkelte merkevarer står sterkere enn andre. Ferrari er et navn som i over 70 år har fått blodet til å bruse blant bilentusiaster.

Enzo Ferrari var mannen bak det italienske superbilmerket. Og det hele startet egentlig med noe som Enzo selv kalte "en lovende fiasko", 11. mai 1947.

Bensinpumpa røyk

Den dagen stilte nemlig Ferrari opp i race med sin 125 S. Det var en bil som Enzo fikk bygget i kjølvannet av andre verdenskrig. Målet var å slå Alfa Romeo, hvor Enzo hadde jobbet før han startet sitt eget bilmerke.

Under panseret i 125 S satt en 12-sylindret motor – på 1,5-liter! Den utviklet 118 hk.

Franco Cortese fikk oppgaven å hanskes med den ferske racerbilen. Det gjorde han godt! Ferrari ledet løpet – inntil bensinpumpa takket for seg. Dermed ble det ingen suksess i debuten.

Les vår test av Lamborghini Huracan her

Starten på noe stort

Men Enzo Ferrari så altså det positive i situasjonen: De ledet jo tross alt. Og han fikk snart grunn til å glede seg. Bare ni dager senere var bilen tilbake i race, igjen. 20. mai 1947 stilte den til start Roma Grand Prix. Denne gangen holdt bensinpumpa hele veien, og en jublende Cortese skrev seg inn i historibøkene.

Seieren her skulle bare bli den første av mange. Scuderia Ferrari er det laget som har vært med lengst i Formel 1-sirkuset. De har rett og slett deltatt helt siden 1950 – og er også det mestvinnende laget.

Så for de som måtte være i tvil: Ferrari vet det meste om hvordan de skal lage raske biler.

Heldigvis bestemte Ferrari seg etterhvert for at de skulle produsere biler til privatmarkedet også.

Video: Far og sønn på drømmetur i 19 år gammel superbil

Få ting i perspektiv

Denne litt lange innledningen føler jeg er på sin plass, for å sette ting litt i perspektiv. Jeg har nemlig nettopp fått utdelt nøkkelen til Norges første registrerte Ferrari 812 Superfast.

Hva det er? Bare en bil som så til de grader lever opp til modellnavnet (og som høres ut som noe Tesla kunne funnet på?) – og som ganske enkelt er blendende vakker. Bare en bil som koster over 5 millioner kroner og har 800 hk. Bare en bil som i likhet med racingbilen til Cortese har en selvpustende 12-sylindret motor. Bare en bil som Ferrari selv sier er deres sterkeste og raskeste "gatebil" noensinne. Og når Ferrari sier det...

Lover at verdens dyreste SUV skal bli ladbar

Ikke pressebil

Jeg har fått gleden av å ratte ganske mange spesielle biler opp gjennom årene i Broom. Og det er ikke nødvendigvis slik at de dyreste er de man husker best.

Men jeg kan røpe allerede nå at jeg ikke kommer til å glemme denne bilen med det første. Eller det andre.

Den sorte perlen er blitt gjort tilgjengelig for oss av Autoxo – som forhandler de råeste bilene du får kjøpt i Norge. De har en kunde som har latt oss få låne bilen sin.

Her står den – med skiltet som passer må være skapt for akkurat denne bilen: 2Fast! For denne bilen er hysterisk rask!
Her står den – med skiltet som passer må være skapt for akkurat denne bilen: 2Fast! For denne bilen er hysterisk rask!

Det er altså ikke noen vanlig "pressebil" det er snakk om. Denne bilen har en privat eier. Vedkommende sitter trolig hjemme akkurat nå, med tendenser til nervøst sammenbrudd – vel vitende om at hans blodferske kjæledegge skal kjøres rundt av en skarve biljournalist.

Jeg vet at jeg ville vært særdeles skeptisk til å overlate særlig disse Ferrari-nøklene, til en jeg aldri har møtt.

Men, det er jo ikke mitt problem! Forutsatt at jeg ikke riper den opp eller vraker den, selvsagt. Da er det farvel Norge, ny identitet og en tilværelse i Mexico, eller et annet land som ligger langt, langt borte...

Benny tok nesten til tårene da han testet Ferrari

På plass

Jeg må gå noen runder rundt bilen før jeg setter meg inn. Virkelig la designelementene synke inn: Klassisk GT-bil med frontmontert motor, som sørger for et langt og elegant panser.

Det er kanskje ikke så lett å se på bildene, siden bilen er svart. Men det er mye å glede seg over, for de av oss som lar seg fascinere av detaljer. Alt fra de fire trillrunde baklyktene, profilen som strekker seg fra nederst på formskjermen og opp til toppen av bakskjermen – de sinte lyktene og luftinntakene som er plassert like på innsiden av disse.

Vi merker oss også de enorme bremsene. Keramiske, må vite. Det må til for at denne bilen skal kunne stoppes og brukes aktivt over tid på bane.

Men vi kan ikke bruke for mye av den dyrbare tiden vi har med dette monsteret av en bil på å glo. Denne må jo kjøres!

Velger du en annen farge en sort, kommer de mange designdetaljene mer til sin rett. Dette er nemlig et kunstverk av en bil!
Velger du en annen farge en sort, kommer de mange designdetaljene mer til sin rett. Dette er nemlig et kunstverk av en bil!

De går løs på superbilen med slegger

Tiger-snerr

Vel på plass i bøttesetene er det med en viss grad av ærefrykt at vi trykker på startknappen. Den knallrøde startknappen.

Gasspedalen er litt tung, du må virkelig legge litt vekt på den for at bilen skal reagere. Og så er jeg litt ekstra forsiktig. Jeg har ikke noe ønske om å plutselig få 800 hk i fri utfoldelse – med de potensielt katastrofale konsekvensene det kan medføre.

Forresten: Visste du at Ferrari har sørget for at du har halvparten av hestekreftene tilgjengelig allerede ved 3.500 o/min. Det høres kanskje ikke så alvorlig mye ut – men akkurat i denne bilen er det jo faktisk 400 hk. Det duger for en tur ned til butikken, det...

Denne Ferrarien skal kapre SUV-kunder

Når man først er på plass bak rattet, er det med en god porsjon respekt for hvilken jobb som er lagt ned i denne bilen.
Når man først er på plass bak rattet, er det med en god porsjon respekt for hvilken jobb som er lagt ned i denne bilen.

Illsint

Når vi kommer ut på hovedveien er det tid for å gi litt gass. Forsiktig. Bare kjenne litt på hva som bor her. Men så er det dette med å beherske seg da. Når du bare VET at alt denne motoren ber om er turtall. Masse herlig turtall! Helst hele veien opp til 8.700 o/min. Og jeg kan love deg at du blir hypnotisert av lydbildet. Du vil bare ha mer!

Jeg tømmer to gir, og kjenner at jeg må ta meg skikkelig i kraven, for å ikke fortsette den altoppslukende akselerasjonen.

Denne bilen er virkelig illsint! Den burde ikke ha en steilende hest på panseret – men en rød djevel.

Ferrari GTC4 Lusso: Dette må være tidenes familiebil!

Blinklysknappene på rattet er ikke det mest fornuftige Ferrari har funnet på. Vi vil heller ikke kalle interiøret elegant. Men det har særpreg. Og skjermene foran rattet fungerer ypperlig. Selvsagt med turtelleren plassert midt i glaninga.
Blinklysknappene på rattet er ikke det mest fornuftige Ferrari har funnet på. Vi vil heller ikke kalle interiøret elegant. Men det har særpreg. Og skjermene foran rattet fungerer ypperlig. Selvsagt med turtelleren plassert midt i glaninga.

Kan kjøres som "Presten"

Når det er sagt. Du kan kjøre den like sivilisert som Bjarte Tjøstheim ratter Hondaen sin i "Presten". Den er faktisk nemlig svært lettkjørt og snill, om du ber om det.

Vi snakker tross alt om en GT-bil. Denne skal du kunne krysse Europa med (og det gjør vi når som helst!)

Men å bare tusle forsiktig rundt i denne bilen, blir litt som å presse Kristofer Hivju (ja, han der med skjegget i Game of Thrones) inn i et rosa miniskjørt. Helt feil!

Da vil jo all innsatsen som magikerne hos Ferrari har tryllet fram av firehjulsstyring, et guddommelig understell og en av bilverdens mest utsøkte motorer, være helt bortkastet.

Det er fra denne vinkelen du kommer til å bli vant med å se Ferrari 812 Superfast ...
Det er fra denne vinkelen du kommer til å bli vant med å se Ferrari 812 Superfast ...

Piskes

Nei, her skal det piskes turtall, til kuene kommer hjem og den feite dama synger. Jeg elsker hvert eneste sekund av det – og kan sverge på at bilen gjør det også!

Og det er når du får noen saftige svinger og følelse for styringen, at du skjønner akkurat hvor fantastisk denne bilen er.

Styringen er nesten i overkant lett. I starten kjennes den nervøs. Med tanke på at bilen er såpass stor, rask og tung, er det overraskende at den er så lett på rattet. Men etterhvert blir jeg vant med det. Jeg trenger bare noen lette, men bestemte bevegelser, for å få den peke dit jeg ønsker.

Superfast er nemlig ikke bare hesblesende akselerasjon, den er et fintfølende instrument også. Jeg er helt sikker på at de virkelig uforglemmelige opplevelsene ligger i et sjikt som ikke mulig å utforske på norske veier.

For noen vil Ferrari alltid være synonymt med rødt. Og det er ikke akkurat feil, på 812 Superfast, heller ...
For noen vil Ferrari alltid være synonymt med rødt. Og det er ikke akkurat feil, på 812 Superfast, heller ...

Menneskeskapt?

Men èn ting kan du utforske. Lyden. Og den alene er til å dø for. Du kan åpne vinduene i en tunnel og få et inntrykk. Men det er de heldige som står utenfor bilen i det du bruker gasspedalen som virkelig får en V12-symfoni av de sjeldne. Den kunne ikke vært komponert bedre om det var gjort av selveste Ludwig van Beethoven.

Jeg er fortapt i denne bilen allerede. Måten den biter seg fast, også ved kraftig rattutslag, og slipper seg løs når du åpner alle sluser. Noen ganger slenger den mer med rumpa enn vi hadde ventet. Men den lar seg raskt hente inn igjen. Selv om det er komisk mye krefter, lar den deg få lov til å leke uten å bite hodet av deg. Den gir deg selvtillit. Akkurat det er litt skummelt. For en slik bil skal man være ytterst forsiktig med å kjøre rundt med alt for stor tiltro til egne ferdigheter. For med mindre du heter Sebastian Vettel, er denne bilen mye, mye MYE mer kapabel enn deg.

Hvis jeg var en religiøs mann, ville jeg sagt at den er del av selve skaperverket. For bra til å være skapt av mennesker.

Dette blir en vanvittig superbil

Én ting er litt trist

Akkurat det rekker jeg å tenke, før vår tilmålte tid bak rattet over.

I stedet for å gråte over at vi ikke har mer tid, gleder vi oss over å være del av en svært liten gruppe mennesker som har fått muligheten til å kjøre denne bilen. For jeg er ganske overbevist om at dette kommer til å stå igjen som en koloss av en bil, når bilhistorien skal skrives. Det er vanskelig å se hvordan man skal klare å overgå noe slikt.

Men Ferrari kommer naturligvis til å klare det også. En eller annen gang. Det er jo fantastisk å tenke på.

Like fantastisk synes vi absolutt ikke det er at dette etter alt å dømme blir den siste Ferrarien med selvpustende V12-motor. En utdøende rase. For nå er det turbo som gjelder – og helst skal det en elmotor inn i regnestykket også.

Men når det kommer til et siste hurra, blir det ikke bedre enn dette!

Ferrari 812 Superfast

Motor: 6,5-liter V12 Effekt: 800 hk / 718 Nm 0-100 km/t: 2,9 sek. Forbruk: 1m49 l/mil Toppfart: 340 km/t Lengde x bredde x høyde: 465 cm x 197 cm x 128 cm Vekt: 1.525 kg Pris: Ca 5 millioner kroner

Se video: Så ekstrem er Norges dyreste bruktbil

Her er verdens dyreste bil i Norge