Svært viktig bil – her den i Norge

I.D. blir starten på en elektrisk revolusjon.

I.D. er første bil ut i Volkswagens store, elektriske satsing. Her er den på snarvisitt i Norge.
I.D. er første bil ut i Volkswagens store, elektriske satsing. Her er den på snarvisitt i Norge.

Volkswagen har hatt stor suksess med elbiler i Norge de siste årene. Lille e-Up var først ut, så kom bestselgeren Golf også i elektrisk utgave.

Særlig e-Golf har solgt svært bra og i perioder vært Norges mest solgte elbil.

Likevel: I forhold til det Volkswagen nå snart går i gang med, er dette bare småtterier. Det nærmer seg en elektrisk revolusjon hos tyskerne, og det første beviset på den har akkurat vært en snartur i Norge.

Et temmelig spesielt syn i Oslo sentrum.
Et temmelig spesielt syn i Oslo sentrum.

Norge i en særstilling

VW gjør seg nemlig klare til det som er deres største enkeltsatsning noensinne.

De investerer milliardbeløp i en helt ny serie av biler, alle er elektriske. Det er altså slutt på å "bare" lage elektriske utgaver av eksisterende modeller.

Vi har allerede fått se flere av disse modellene som konseptbiler. Tidlig i 2020 kommer den første av dem ut på markedet – og den bilen har akkurat vært en snartur i Norge.

Anledningen var en stor konferanse, med flere toppledere fra Volkswagen-konsernet til stede. Norge er i en særstilling som elbilmarked, derfor har VW også hentet mange erfaringer fra vårt land underveis. Og de understreker at Norge vil være et hovedmarked for I.D. i starten.

Stor og lekker, denne er også på vei fra VW

Kommunikasjonssjef Anita Svanes og direktør Harald Edvardsen-Eibak hos Volkswagen i Norge kan glede seg over at vårt marked har spesielt fokus når VW nå nærmer seg lanseringen av sin store, elektriske satsing.
Kommunikasjonssjef Anita Svanes og direktør Harald Edvardsen-Eibak hos Volkswagen i Norge kan glede seg over at vårt marked har spesielt fokus når VW nå nærmer seg lanseringen av sin store, elektriske satsing.

Må treffe godt

– I Norge kan vi se effekten av elbilene. Dere har vært et betatest-land. Her kan vi se hvordan det blir når myndigheter og kommersielle aktører samarbeider. Jeg mener Norge nå viser hvordan det kan være i andre land om ti år, sa Jürgen Stackmann, styremedlem i salgs- og markedsavdelingen i Volkswagen, under arrangementet.

Med på konferansen var det som blir en uhyre viktig bil for VW og hele denne satsingen, nemlig den som skal være først ut. Det er naturlig å trekke paralleller til både Bobla og Golf: De har begge vært både ikoner og bestselgere. Skal VW få en god start på sin nye, elektriske framtid er de også avhengig av at denne bilen treffer markedet godt.

Hippebussen blir elektrisk, les mer om den her:

I.D. har en rekke spesielle løsninger i konseptutgaven. Alle blir nok ikke med over til produksjonsklar bil.
I.D. har en rekke spesielle løsninger i konseptutgaven. Alle blir nok ikke med over til produksjonsklar bil.

500 kilometer?

– I.D. kan bli den viktigste modellomveltningen fra Volkswagen siden lanseringen av Bobla i 1938 og Golf i 1974, har Volkswagen selv uttalt om modellen.

I.D. er i utvendige mål omtrent på størrelse med en Golf, mens den innvendige plassen skal være betydelig større. Den bygger på en helt ny plattform kalt MEB. Med alle batteriene i bunnen av bilen, blir det enkelt å utnytte plassen optimalt.

Selve konseptbilen har bakhjulsdrift og kan lades induktivt (uten kabel). Når det gjelder rekkevidde, har VW tidligere gått ut med et tall opp til 600 kilometer, etter målestandarden NEDC som nå er på vei ut. Skal vi tippe, er det neppe urealistisk at bilen får en rekkevidde på rundt 500 kilometer etter den nye WLTP-målingen.

Dette har VW sagt om prisen på I.D. når den kommer

Mens denne fullskala-modellen er i Norge, jobber VWs ingeniører for fullt med den siste utviklingen av I.D. Den er ventet ut på markedet tidlig i 2020.
Mens denne fullskala-modellen er i Norge, jobber VWs ingeniører for fullt med den siste utviklingen av I.D. Den er ventet ut på markedet tidlig i 2020.

Ikke bare VW

Etter første I.D. følger så flere modeller: Blant dem en kompakt SUV, en helt ny utgave av den legendariske Hippiebussen og en stor og sporty sedan.

Såpass hårete er ambisjonene til den tyske bilprodusenten, at de tar mål av seg å selge en million elbiler årlig i 2025.

Det er naturligvis ikke bare Volkswagen som får elbiler i konsernet. Det kommer en rekke modeller også fra Audi, Skoda, Porsche og Seat.

Denne bilen ofret VW på grunn av Dieselgate

I.D. ble fraktet til Norge i lukket transport, det er ikke ofte vi har biler av dette kaliberet på besøk her hjemme.
I.D. ble fraktet til Norge i lukket transport, det er ikke ofte vi har biler av dette kaliberet på besøk her hjemme.

Se video av VW I.D. under: