Her er prisene på Hyundais el-SUV

Hyundai Kona har klassens beste rekkevidde.

Hyundai gjør seg klare til å lansere elektrisk versjon av sin Kona i Norge. Her får du virkelig mye rekkevidde for pengene.
Hyundai gjør seg klare til å lansere elektrisk versjon av sin Kona i Norge. Her får du virkelig mye rekkevidde for pengene.

Hyundai har allerede stor suksess i Norge med den elektriske utgaven av sin Ioniq.

Snart skal den få selskap av enda en elbil fra koreanerne. Hyundai gjør seg nemlig klare til å lansere crossoveren Kona i Norge. Og det er en bil mange kunder venter på.

Hyundai skal ha hele 20.000 kunder på venteliste. Tallet er så høyt at de stengte muligheten for å melde sin interesse for bilen tilbake i mars. Men de som rakk å komme med før det, har nå førsterett til å bestille bilen.

Imponerende høyt tall

Dem kan det bli mange av, når prisene på Kona akkurat er offentliggjort av den norske importøren. Her er det nemlig ingen konkurrenter som kan matche bilen på kombinasjonen av rekkevidde og pris.

Moderne interiør, noen premium-følelse kan du nok ikke regne med.
Moderne interiør, noen premium-følelse kan du nok ikke regne med.

Kona er utstyrt med et lithium-ion polymerbatteri på 64 kWt. Elmotoren er på 204 hestekrefter. Dette gir en rekkevidde på hele 484 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målingen.

– Dette er et imponerende høyt tall. Bestselgeren Nissan Leaf har til sammenligning en rekkevidde på 285 kilometer. Mens den langt dyrere Jaguar I-Pace klarer 480 kilometer etter WLTP. Hyundai-konsernet er flinke på elektrisk rekkevidde. Det viser de til fulle her, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

Dette kappløpet er gull verdt for alle som vil ha elbil

Kona er en kompakt SUV, eller crossover om du vil.
Kona er en kompakt SUV, eller crossover om du vil.

Full pakke

Hyundai kjører en svært enkel prislinje: Kona starter på 325.900 kroner. Med skinninteriør kommer prisen på 335.900 kroner.

Vil du ha soltak i tillegg, ender prisen 345.900 kroner. Metallic lakk koster 4.900 kroner.

– Her er det nok grunn til å vente at de fleste kundene går for "full pakke". Prisforskjellene er også små. I Norge har vi tradisjon for å kjøpe godt utstyrte varianter, sier Møller Johnsen.

Her debuterer verdens mest solgte SUV i ny utgave

Ventelister?

Kunder som har meldt interesse for bilen og har et kønummer, vil få muligheten til å bestille fra 1. juni. Denne muligheten vil være eksklusiv frem til og med 17. juni 2018 kl. 23:59. Etter dette vil ikke lenger kø-numrene være gyldige, opplyser Huyndai i mail til kundene sine.

Det store spørsmålet her som for mange andre elbiler, er leveringssituasjonen. Den norske importøren har ikke gått ut med informasjon rundt dette. Men hvis det virkelig er 20.000 kunder som velger å bestille, er det grunn til å vente betydelig leveringstid på Kona.

Når 20.000 kunder allerede har meldt sin interesse, ligger det an til å bli leveringstid på Kona Electric i Norge.
Når 20.000 kunder allerede har meldt sin interesse, ligger det an til å bli leveringstid på Kona Electric i Norge.

Ikke firehjulstrekk

Dette er en kompakt SUV. Den elektriske utgaven er to centimeter lengre og én centimeter høyere enn "standard" Kona. Bilen er registrert for fem, men bagasjerommet er nok ikke helt i familiestørrelse. Det rommer i utgangspunktet 332 liter, dette øker til 373 uten egen oppbevaring for ladekabler.

Hyundai opplyser at bilen ikke kommer med firehjulstrekk, heller ikke mulighet for hengerfeste. Om det kan bli endringer på dette etter hvert, er ikke kjent.

PS: Lurer du på hvorfor bilen heter Kona? Jo, den er rett og slett oppkalt etter en kystlinje og et område på Hawaii. Dermed følger Hyundai opp tradisjonen med å navngi flere av bilene sine etter geografiske steder.

Et annet navn: Derfor heter denne bilen Amarok

Se video av nye Kona under: