Tesla fikk slakt – så overrasket de stort

Trådløs oppdatering av bremsene ga imponerende resultater.

Her står Tesla Model 3 foran Golden Gate i San Fransisco. Det amerikanske nettstedet Consumer Reports har testet den, og anbefalte i utgangspunktet ikke kjøp. Men etter en trådløs oppdatering, snur de ...
Her står Tesla Model 3 foran Golden Gate i San Fransisco. Det amerikanske nettstedet Consumer Reports har testet den, og anbefalte i utgangspunktet ikke kjøp. Men etter en trådløs oppdatering, snur de ...

Forrige uke publiserte det amerikanske forbrukermagasinet Consumer Reports (CR) en omfattende test av Tesla Model 3.

Den amerikanske elbilprodusenten har vært vant med strålende omtaler i diverse tester. Men hos CR, ble det slakt.

Nettstedet, som går grundig til verks når de tester biler, ble lite imponert over særlig bremsene.

Bremselengden fra 60 mph (ca 96 km/t) til stillestående endte opp på 155 fot (46,5 meter). Det er langt dårligere enn noen annen moderne bil magasinet har testet.

Det er dessuten 7,5 meter lenger enn den større og tyngre SUVen til Tesla: Model X.

Tesla-sjef Elon Musk lovet bot og bedring – trådløst!

Her kan du lese mer om Consumer Reports sin første testen av Model 3

Trådløs løsning

Så snart CR fikk vite at Musk ville oppdatere bremsene trådløst, var man litt skeptisk. Det å skulle bedre bremseevnen til en bil på den måten, er ikke akkurat noe bilbransjen har vært vant med.

Men de var villige til å teste på nytt, for å se hvordan bremsene fungerte etter oppdateringen. Og fungere gjorde de!

– Jeg har testet biler for CR i 19 år, mer enn 1.000 biler. Men jeg har aldri sett en bil som kan bedres slik over nettet, sa testsjef i CR, Jake Fisher.

Les vår test av Tesla Model 3 her

Seks meter kortere

Tesla informerte i en mail om at software på bilens ABS-system hadde blitt utbedret. Både i forhold til å reagere og måten det fungerer i ulike miljø.

Det har tydeligvis gjort en stor forskjell. For i den nye testen er bremselengden redusert med rundt 19 fot (drøyt 6 meter) – til 133 fot (40 meter).

Den nye bremselengden er på nivå med det som er vanlig i segmentet for kompakte luksusbiler.

Elon Musk sier på Twitter at han setter pris på den konstruktive kritikken fra CR, og at de vil ta tak i utfordringene.
Elon Musk sier på Twitter at han setter pris på den konstruktive kritikken fra CR, og at de vil ta tak i utfordringene.

Anbefaler kjøp

Med bedre bremselengde, snur CR. Tidligere anbefalte de ikke kjøp av Model 3. Men nå gjør de det likevel.

Det skal sies at nettstedet også er kritisk til måten man må bruke skjermen på dashbordet, at det er for høy støy i coupeen og at baksetene ikke er komfortable nok.

Musk har gått ut og takket for konstruktiv kritikk fra CR og lover at de vil gå inn og endre på produksjonen av Model 3. På den måten vil de forsøke å ta tak i mye av denne kritikken – i tillegg loves det enda flere trådløse oppdateringer.

Her kan du lese mer om førsteinntrykket av Model 3