Derfor kan det bli altfor varmt i bilen nå

Gode råd når bilen ikke blir varm.

Det er mange faktorer som kan spille inn når bilen ikke blir tilstrekkelig kald. Heldigvis er det mye du kan sjekke selv.
Det er mange faktorer som kan spille inn når bilen ikke blir tilstrekkelig kald. Heldigvis er det mye du kan sjekke selv.

Hetebølgen er over oss, med en rekordvarm mai i store deler av landet.

Etter en lang vinter er det noe av de fleste av oss jubler for. Sol og sommer er akkurat det vi ønsker oss nå.

Men varmen kan også skape problemer. For eksempel for bileiere, som opplever at det er altfor varmt i bilen.

Hvis kjøle- eller airconditionanlegget i bilen ikke virker, blir bilturene fort ubehagelige.

Mange opplever dette

Det er dessverre ikke uvanlig.

– Nei, det er noe mange opplever i løpet av sommeren, sier Benny Christensen, som er bilekspert her i Broom.

– Årsakene kan være flere. Det er dessverre lite man kan gjøre med dette selv, men man kan i alle fall sjekke litt for å forsøke finne feilkilden.

– Om man føler at det kjøler bare litt og blåser dårlig, så kan det være så enkelt som at kupe- eller pollenfilteret er tett. Det er viktig at dette skiftes jevnlig. Jeg mener at det bør skiftes årlig, selv om en del fabrikanter oppgir annet hvert år som skiftintervall.

– Dette har ikke noe med selve kjølingen å gjøre, men med kapasiteten og luftstrømmen gjennom systemet, forklarer Benny.

Denne enkle skissen viser kjølesystemet på biler.
Denne enkle skissen viser kjølesystemet på biler.

Åpne vinduer drar mer bensin enn air condition

Sjekke visuelt

– Hvis bilen ikke kjøler godt nok, er den vanligste feilen at det ikke er nok trykk på anlegget. Dette kan man også sjekke selv, visuelt. De fleste biler har nemlig ett "glassøye" på akkumulatoren, den lille metallbeholderen som sitter (som oftest foran i motorrommet) og ser ut som en avlang, liten gassflaske, med skrudde koblinger og en ventil på toppen.

– Er det grønn farge inne i dette "glassøyet", så er trykket sannsynligvis i orden. Da må man sjekke aller først at reima som driver selve kompressoren faktisk er på plass, deretter om kompressoren slår inn. Man hører ofte et tydelig klikk når man trykker inn A/C-knappen.

Ikke så avansert

– Om man har trykk, reima er på plass og kompressoren ikke slår inn, så er det trolig en elektrisk feil som forårsaker problemene. Kompressoren har et magnetinnslag som aktiveres ved hjelp av strøm. Feilen kan være så enkel som en defekt sikring, men det kan også være at noen av styrereleene ikke fungerer som de skal. Ofte på grunn av dårlig kontakt, utdyper Benny.

– Dette høres rimelig avansert ut. Er dette noe alle og enhver kan klare å sjekke ut selv.

– Nei, det er ikke så avansert, og mange klarer dette selv. Det forutsetter kanskje et ørlite snev av praktisk sans og ikke minst interesse og litt nysgjerrighet. Man behøver heller ikke noe verktøy, det er snakk om å finne komponentene og foreta en visuell sjekk, sier Benny.

Hva i all verden er denne knappen til?

Det øverste pollenfilteret er nytt, det nederste har vært brukt i flere år. Til slutt blir så tett at luftgjennomstrømmingen reduseres kraftig.
Det øverste pollenfilteret er nytt, det nederste har vært brukt i flere år. Til slutt blir så tett at luftgjennomstrømmingen reduseres kraftig.

Lekkasje er den vanligste feilen

– Men den aller, aller vanligste feilen er at det mangler gass/trykk. Da vil heller ikke kompressoren slå inn, da det systemet er utstyrt med en ventil, slik at systemet ikke kjøres "tørt", forklarer han videre.

– Dette kan skyldes en lekkasje, og den kan være lei å finne, med mindre det er brudd på et rør eller en slange. Ofte er det bare en kobling som lekker bitte-litt. Løsningen da er på fylle på ny gass med sporstoff, for så å kjøre med dette på anlegget en stund. Deretter komme tilbake til verkstedet etter en uke eller to. Da kan lekkasjen, på grunn av sporstoffet, lokaliseres ved hjelp av et spesielt lys.

– For så å repareres?

– Jepp, nemlig! Da må systemet vakumeres og fylles opp med gass på nytt i etterkant. Så har man kald bil igjen. Dette krever utstyr som de færreste har tilgang til og må gjøres på et verksted. Det er heldigvis sjelden veldig dyrt eller omfattende.

Ikke vedlikeholdsfritt.

Benny sier videre at aircondition-anlegg ikke er vedlikeholdsfrie, selv om mange later til å tro det.

De bør både renses og ettersees med jevne mellomrom. Noe som mange ikke tar seg råd til, særlig på litt eldre biler.

Resultatet kan fort bli en veldig varm bil, den dagen du minst trenger det.

– Jeg ser mange tilbyr en AC-rens til rundt en tusenlapp. Det er absolutt vel anvendte penger hvis det er lenge siden sist, sier Benny.

Derfor lukter det vondt i mange biler nå

Se video: Dette har Volvo funnet på i taket