Den beste familiebilen har blitt tøffere

Prøvekjørt: Ny spesialversjon av Ford S-Max.

Ford har kommet med en sportslig utgave av sin flerbruksbil-suksess, S-Max ST-Line.
Ford har kommet med en sportslig utgave av sin flerbruksbil-suksess, S-Max ST-Line.

S-Max har tronet øverst i klassen for flerbruksbiler helt siden den kom første gang i 2006. Her har Ford vist at en stor, praktisk og familievennlig bil med sju seter også kan se bra ut og ha gode kjøreegenskaper.

Dagens modell har vært med oss noen år allerede. I tillegg til de vanlige utgavene, finnes den også i Vignale-versjon. Det er navnet Ford har gitt sine mer eksklusive modeller. Og nå er den også her i en helt ny utgave som heter ST-Line.

Hva er nytt?

Ford har hatt suksess med sine sporty ST-utgaver av flere modeller. Nå tar de dette videre (onde tunger vil kanskje si at de vanner det ut) ved å lansere spesialutgaver kalt ST-Line.

Her handler det om små designgrep som gjør modellene mer sporty. S-Max er også senket 10 millimeter. Det fungerer absolutt bra. Den store flerbrukeren ser plutselig flere hakk tøffere ut.

Går som et uvær – men pass på før du kjøper!

ST-Line gjør S-Max flere hakk mer sporty.
ST-Line gjør S-Max flere hakk mer sporty.

Hva er styrker og svakheter her?

Er du ute etter praktisk familiebil, finner du ikke bedre bil i denne prisklassen. Vi tok den med på langtur med to unger i baksetet. Med nedfellbare bord, solgardiner og rikelig med lademuligheter (inkludert en kjempesmart stikkontakt) har baksetepassasjerene det perfekt. En annen smart ting: Bakseteryggene kan justeres individuelt, for eksempel for å lage en komfortabel sove/hvilestilling.

Komfort og støydemping er på premium-nivå. Det som trekker litt ned er interiøret som ikke gir premiumfølelse, selv om bilen er spekket med utstyr. Det store ankepunktet er området rundt infotainmentskjermen, her er det påfallende mye hardplast. 2-liters dieselmotoren på 180 hestekrefter er heller ikke mer enn tilstrekkelig. 0-100 på 10,5 sekunder er ikke imponerende, selv om bilen er stor og relativt tung.

Gode lademuligheter i baksetet, dette er rett og slett kjempesmart.
Gode lademuligheter i baksetet, dette er rett og slett kjempesmart.

Hva koster den?

Testbilen har altså 180-hesters diesel, og den har 4x4. Da starter prisen på 558.000 kroner. Med en god del ekstrautstyr i tillegg, kommer testbilen på 637.050 kroner. Dyrt? Ja, men ikke hvis du ser på kombinasjonen plass, utstyr og 4x4.

Denne bilen er rett og slett for dyr

Hvem er konkurrentene:

Flerbruksbilene har tapt mye salg de siste årene, og flere er blitt borte. Den opplagte erkerivalen til S-Max er Volkswagen Sharan. Den har blant annet smarte skyvedører på sidene og mange praktiske løsninger. Men kjøremessig gir den mer buss-følelse enn S-Max.

Franske konkurrenter som Renault Grand Scenic og Citroën Grand Picasso er hakket mindre, det er også VW Touran. Sjuseters SUV-er appellerer nok til mange av de samme kundene, men da må du i de fleste tilfeller betydelig opp i pris.

Vil naboen bli imponert:

Tja… Hvis han eller hun kjører en mindre og enda mer fornuftig flerbruksbil, er det kanskje muligheter for det. Men S-Max handler først og fremst om praktiske hensyn. En bil du kjøper og virkelig har glede av i en fase av livet der plass kanskje er den viktigste luksusen du kan ha.

Med denne kan du virkelig lure naboen

Baksetene kan justeres i alle retninger, smarte klappbord på forseteryggene.
Baksetene kan justeres i alle retninger, smarte klappbord på forseteryggene.

Broom mener:

ST-Line kler S-Max. Et litt anonymt design blir strammet opp flere hakk av de sporty detaljene. Farge er også viktig her. I sum gir det fornyelse til en modell som ikke lenger er helt ny.

Som familiebil scorer den fortsatt høyt på alle områder. Plassen er gedigen, og du lærer å sette pris på alle de praktiske løsningene som er bygget inn i denne bilen.

Foreløpig vet vi ikke noe konkret om når den skal få facelift, men sannnsynligvis skjer det innen ett år. Det Ford bør gjøre da, er å gi interiøret høyere kvalitetsfølelse. Nye motoralternativer ville heller ikke vært så dumt. Noen ladbar hybridløsning blir det nok ikke på denne generasjonen S-Max. For det norske markedet er det naturligvis et drawback.

Hva mener eierne?

Vi har hele 59 vurderinger fra eiere av Ford S-Max inne i Brooms bilguide. Klikk her for å lese hva de mener om bilen sin:

Visste du at:

– 4x4 ble lansert på andre generasjon S-Max. For å få den attraktive kombinasjonen 4x4 og automat, må du opp i 180-hesters dieselmotor. Med 150 hk har den bare manuell girkasse.

– I bruktmarkedet får du nå første generasjon S-Max for under 50.000 kroner. Da er det biler som har gått et godt stykke og som kanskje ikke er supert vedlikeholdt. Biler med fem seter skal koste en god del mindre enn sjuseterne.

– S-Max er søstermodell til Mondeo/Fusion, Galaxy og Edge. Her utnytter Ford stordriftsfordelene sine. Mondeo, S-Max og Galaxy blir produsert på samme fabrikk i Spania.

Her kan du lese en annen av våre tester av S-Max

Ford S-Max ST-Line

Modell: 2,0 TDCI Powershift AWD Motor: 2-liter diesel Effekt: 180 hk / 400 Nm 0-100 km/t: 10,5 sek Toppfart: 206 km/t Forbruk: 0,57 liter/mil Lenge/bredde/høyde: 4,79 - 1,91 - 1,65 meter Vekt: 1734 kg Bagasjerom: 280/2.020 liter Pris: 558.000 kroner

De stengte fabrikken – da ble det bråk!

S-Max holder koken som den beste flerbruksbilen på markedet, i ST-Line blir den også hakket tøffere.
S-Max holder koken som den beste flerbruksbilen på markedet, i ST-Line blir den også hakket tøffere.

Se video: Denne nyheten er mange spent på