Fulgte ekspert-råd – det var ikke bra for bilen

Bedre med litt for mye enn litt for lite.

Det er bedre med litt for mye, enn litt for lite luft i dekkene, sier Broom-Benny.
Det er bedre med litt for mye, enn litt for lite luft i dekkene, sier Broom-Benny.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Jeg lurer på noe om rett lufttrykk,som er ganske viktig!

Jeg kjøpte nettopp nye dekk til bilen min. Bilens manual viser at det skal brukes et dekktrykk 2,1 foran og 2,3 bak ved kjøring under 160 km/t.

Jeg ba derfor dekkforhandleren fylle med disse tallene. Han så på meg og sa; javel...???!!! Er du ikke enig sa jeg? Han sa; Vi fyller 2,7 i stort sett det meste,og begrunnet det med veistandarden i Norge,og at det ville bli mindre sporing. Dessuten er dekktrykket i manualer fra fabrikanten altfor lite, generelt, påsto han.

Det endte med at jeg dro av gårde med anbefalt trykk fra denne "eksperten"

Dekkene var harde som pærekart og bilen hoppet og spratt, det var stivt og minimalt med egenfjæring fra dekksiden og helt pyton kjøreegenskaper.

Så jeg senket trykket betydelig, og bilen ble mye mer harmonisk med en gang. Har du,som bilekspert, noen synspunkter på dette med dekktrykk?

Mvh Eirik

Benny svarer:

Hei Eirik. Det er ikke vanskelig å forstå at du reagerer på dette. Rådet fra dekk-fyren var sikker velment, men i dette tilfellet hverken smart eller helt riktig.

Dette med dekk-trykket henger jo sammen med dekkets kontaktflate mot underlaget. Altså veigrep og der gjennom bremselengde etc. Det som er oppgitt fra fabrikk er nok det optimale med tanke på nettopp dette. Så det har med sikkerhet å gjøre.

Men en ting er jeg enig i. Det er at det er bedre med litt for mye, enn for lite.

Moderne dekk er ofte ganske brede og slites i liten grad på midten med for litt for mye luft. De slites faktisk mest på midten hvis det er for lite luft i dem, mange er ikke klar over det.

Årsaken er at med dagens brede dimensjoner vil midten av slitebanen slynges fremover på grunn av sentrifugalkraften, ved for lite luft. Med mye luft strammes konstruksjonen mer opp. Resultatet er dårligere kontakt med veien.

Derfor kan man tillate seg å fylle bittelitt mer enn det anbefalte. På den måten sparer man både dekk og drivstoff, uten at det går ut over veigrepet.

Riktig lufttrykk i dekkene er like viktig som riktig skismurning på skitur. Er man litt erfaren så kjenner man fort forskjell og det handler også om å prøve seg litt fram. Men man skal aldri avvike mye fra fabrikkens anbefaling. Det er min mening.

Det er veldig mange som kjører med for lite luft i dekkene, viser undersøkelser. Det gir økt rullemotstand, høyere forbruk, dårlig veigrep og dårligere kjøreegenskaper.

Så min oppfordring til alle er å sjekke dekktrykket jevnlig.

Les også: Dette irriterer mange bileiere seg over

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Video: Hva sier Geir Schau og Broom-Benny om dekktrykk?