Nå blir flere av Norges mest populære biler dyrere

Går opp inntil 50.000 kroner – fra 1. juli.

BMW X5 i ladbar utgave får et solid prishopp fra 1. juli.
BMW X5 i ladbar utgave får et solid prishopp fra 1. juli.

De ladbare hybridene har tatt Norge med storm de siste årene. Disse bilene har komnmet svært gunstig gjennom avgiftssystemet her hjemme. For kjøpere har det vært en betydelig "ladbar-rabatt" – det har gitt kjempesalg.

Resultatet har blant annet vært at vi nordmenn aldri har kjøpt så mange store og dyre SUV-er som nå. Modeller som Volvo XC90, BMW X5 og Mercedes GLE har satt salgsrekorder med sine ladbare utgaver.

Grense på 50 kilometer

Men nå strammes det inn. Den første endringen kom ved årsskiftet. Fra 1. juli får de ladbare hybridene også en rekkeviddedifferensiert avgift som straffer flere av dem hardt.

I budsjettforliket i fjor ble man enig om å innføre en grense på 50 kilometer elektrisk rekkevidde. Bilene som klarer dette får maksimalt vektfradrag, som er 23 prosent. De som går kortere enn 50 kilometer på ren strøm, får økt avgift.

Nettstedet bilnorge.no har sett nærmere på utslagene dette vil gi for de ulike modellene.

Denne får en nyhet som er perfekt for Norge

50 kilometer på ren strøm er kravet for at de ladbare hybridene nå skal få maks vektfradrag. Klarer de ikke dette, blir det mer avgift.
50 kilometer på ren strøm er kravet for at de ladbare hybridene nå skal få maks vektfradrag. Klarer de ikke dette, blir det mer avgift.

Dyrere Volvo

Største utslag blant de ladbare hybridene finner vi på Mercedes GLE 500e 4Matic, den går opp 49.875 i avgift. Startprisen i dag er på 826.000 kroner.

BMW X5 blir også en god del dyrere. Her øker avgiftene med 44.209, det gjelder X5 xDrive 40e iPerformance. Den starter i dag 793.800 kroner.

Mercedes har også hatt stor suksess med sine ladbare familie-SUV GLC. GLC 350e går opp 32.500 kroner i avgift, mens Coupe-utgave øker med 32.800 kroner. I dag starter prisene her på henholdsvis 560.000 og 615.000 kroner.

Familiebilen Mercedes E-klasse får også mer avgift. E 350e får et avgiftshopp på 30.415 kroner. I dag starter denne på 570.000 kroner.

Volvo har hatt en av de virkelige storselgerne blant de ladbare bilene de siste årene, med sin store SUV XC90. Denne øker nå avgiften med 30.168 for T8-utgaven. Denne starter 861.000 kroner.

Derfor kan denne Volvoen bli et bruktbilkupp

Volvo har hatt stor suksess med sin ladbare XC90. Nå får den drøyt 30.000 kroner i økt avgift.
Volvo har hatt stor suksess med sin ladbare XC90. Nå får den drøyt 30.000 kroner i økt avgift.

Ny målemetode

For de øvrige ladbare hybridene er det snakk om mindre avgiftsøkninger.

Noen står også på stedet hvil. Biler som BMW 530e, Hyundai Ioniq, Kia Niro, Range Rover / Range Rover Sport, Golf/Passat GTE, Audi A3 e-tron/Q7 e-tron og Mitsubishi Outlander får ikke endret avgift fra 1. juli.

Denne avgiftsberegningen er for øvrig basert på den utgående målemetoden NEDC. Denne blir snart erstattet av strengere og mer realistiske WLTP, som i praksis kan redusere den offisielle rekkevidden på strøm hos flere av de ladbare bilene. Dermed vil de også få mer avgift

Dette bør du tenke på før du kjøper ladbar hybrid

Se video: Her får vi kjøpe bil – til "svenske-pris"