Sjelden og råsterk familiebil – nå får du den billig

Denne var det mange som drømte om ...

Opel Insignia stasjonsvogn er en romslig og praktisk bil. De aller fleste eksemplarene som ruller på norske veier har en relativt beskjeden dieselmotor under panseret. Men det finnes noen få som har en skikkelig kraftpakke å by på ... Illustrasjonsfoto
Opel Insignia stasjonsvogn er en romslig og praktisk bil. De aller fleste eksemplarene som ruller på norske veier har en relativt beskjeden dieselmotor under panseret. Men det finnes noen få som har en skikkelig kraftpakke å by på ... Illustrasjonsfoto

Opel har en god del grombiler på samvittigheten. Insignia OPC er en av dem.

Med 325 hk var den et formidabelt råskinn da den kom som nybil i 2009. Så kostet den også over millionen.

Nå får du en 2010-modell som etter bare 79.900 kilometer, blir din for godt under halv pris.

Bilen vi har funnet ligger ute med en prisantydning på 449.000 kroner. Her er det mye bil for pengene.

Vi har omtalt Insignia OPC på bruktmarkedet før også ...

Årets bil

Det har naturligvis skjedd mye på bilmarkedet siden 2010. Ikke minst rundt ytelser. 0-100 km/t på drøyt seks sekunder er derfor ikke like imponerende som det var den gang da.

Men det må likevel sies å være mer enn raust med krefter. I tillegg er kreftene fordelt ut på alle fire hjulene. Det sørger for god framkommelighet hele året, og hindrer det mange OPC-modeller får mye kritikk for: En "hoppende" front, fordi forhjulene ikke hadde sjans til å plante kreftene i bakken.

Bortsett fra store felger, et lite OPC-merke på bakluka og noen kraftige enderør, er det ikke lett å skille verstingutgaven fra en vanlig Insignia bakfra.
Bortsett fra store felger, et lite OPC-merke på bakluka og noen kraftige enderør, er det ikke lett å skille verstingutgaven fra en vanlig Insignia bakfra.

Brukt Insignia: Dette er mye bil for pengene

Fullverdig familiebil

Når det gjelder plass, er dette en fullverdig familiebil. Bagasjerommet er på 500 liter, og baksetene er også romslige.

Akkurat den bilen vi omtaler her, virker å være uvanlig godt holdt også. Det har bare vært èn eier på den siden bilen var ny. Og det står i annonsen at den har fulgt alle servicer, med ekstra oljeskift i mellom.

Den er nylig lakkrensket og polert, og ser i alle fall meget pen ut på bildene.

Klikk her for å se hele annonsen

Bilen vi omtaler har bare hatt èn eier siden ny, og virker svært godt holdt. Faksimile: Finn.no
Bilen vi omtaler har bare hatt èn eier siden ny, og virker svært godt holdt. Faksimile: Finn.no

Populært fargevalg

Bilen ble bestilt med sort lakk og sort skinninteriør. Det er kanskje ikke det mest kreative du kan finne på, men passer veldig bra med preferansene til en god porsjon nordmenn.

På innsiden er det forøvrig også blanksorte lister, og de råeste sportssetene Opel hadde å by på den gang da. Seter og interiør ser svært pent holdt ut.

På utstyrssiden kan du glede deg over alu felger på sommer- og vinterdekk, kupevarmer, bixenon, panorama soltak, premium stereoanlegg og navigasjon, for å nevne noe.

Ville du betalt en million kroner for en Opel?

Sjelden bil

Leter du etter en Insignia OPC er det lenge mellom hver gang det dukker opp en slik mulighet.

Men nå er det nok ikke slik at kjøperne står i kø heller. Dermed bør du ha gode kort på håden, med tanke på å prute her. Insignia OPC med rette historikken og godt vedlikehold, kan absolutt bli en liten klassiker som ikke nødvendigvis synker så mye i pris.

Bare husk at du må treffe rette kjøperen den dagen du eventuelt skal selge den igjen. Det kan ta tid.

– Hvorfor selger ikke Insignia bedre i Norge?