Miljøverstinger brukes til å frakte Teslas nye biler

– Jeg blir skikkelig opprørt, sier direktøren i Norges Lastebileierforbund.

Her står en av de to biltransporterne som ble stoppet på Svinesund, Begge hadde så dårlige dekk at det ble kjøreforbud. Men det stopper ikke der... Foto: Statens vegvesen.
Her står en av de to biltransporterne som ble stoppet på Svinesund, Begge hadde så dårlige dekk at det ble kjøreforbud. Men det stopper ikke der... Foto: Statens vegvesen.

Torsdag kveld denne uken hadde Statens vegvesen kontroll av tunge kjøretøyer på Svinesund.

Der stoppet de blant annet to biltransportere lastet med nye Teslaer, både Model S og Model X. To andre biler med samme last ble for øvrig ikke stoppet, de kjørte videre inn i Norge.

Kontrollørene oppdaget fort at alt ikke var som det skulle med de to transporterne som ble stoppet. Begge hadde for dårlige dekk, i tillegg hadde én av dem overlast. Dermed ble det full stopp og kjøreforbud.

– Nesten tragikomisk

Men det stopper ikke der. Norges lastebileierforbund (NLF) har også engasjert seg i saken, og kunne fredag ettermiddag avsløre at Tesla-transporten skjedde med det de kaller "trafikkfarlige miljøbomber".

De to biltransporterne som ble stoppet på Svinesund har nemlig motorer av såkalt Euro 3-standard. I praksis ti ganger mer miljøskadelige enn dagens lastebiler.

– Jeg blir skikkelig opprørt av denne saken. Det er nesten tragikomisk at Tesla, som produserer trafikksikre og miljøvennlige elbiler, åpenbart ikke stiller krav til verken trafikksikkerhet eller miljøstandard når bilene transporteres til Norge, sier NLF-direktør Geir A. Mo, på foreningens nettsider.

Ny målemetode kan endre bilprisene i Norge

Dette merket betyr at motoren har såkalt Euro 6-teknologi - og har langt lavere utslipp enn motorer med eldre teknologi.Foto: Stein Inge Stølen/NFL.
Dette merket betyr at motoren har såkalt Euro 6-teknologi - og har langt lavere utslipp enn motorer med eldre teknologi.Foto: Stein Inge Stølen/NFL.

Tesla skal følge opp

Det har blitt stadig tøffere krav til utslipp fra kjøretøy, det gjelder også de tyngre.

Euro 3-standarden ble innført tilbake i 2001, i dag er standarden Euro 6. Forskjellen mellom utslippene er altså svært store. Derfor har det også aktuelt å innføre begrensninger for bruken av biler med gammel motorteknologi mange steder.

Ifølge NLF ønsker ikke kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, å kommentere manglene eller miljøstandarden ved lastebilene direkte, men forklarer at Tesla setter sikkerheten først, og forventer at leverandørene gjør det samme. De vil nå følge opp denne saken med selskapet som er ansvarlig for lastebilene.

Til Broom sier Sandvold Roland dette:

– Generelt transporteres våre biler via Drammen havn. På grunn av kapasitetsutfordringer ved havnen har vi blitt nødt til å finne en midlertidig løsning, hvor noen biler rutes via Sverige.

Han opplyser også at det vanligvis er en norsk leverandør som håndterer transport av Tesla-kjøretøyene.

Topp 5: Nybilene som forurenser mest

– Ansvarsfraskrivelse

NLF-direktør Geir A. Mo går hardt ut på NLFs nettsider. Han mener dette er et soleklart eksempel på ansvarsfraskrivelse. Han viser til lovverket hvor det tydelig pekes på et medvirkeransvar både ved overlast, HMS-rutiner og internkontroll.

– Alle ledd i transportkjeden har et ansvar for å følge opp at transporten utføres innenfor gjeldende lover og regler. Det har Tesla tilsynelatende ikke gjort i dette tilfellet. Det er åpenbart for alle at de må ha stålkontroll på hele kjeden sin og ikke bare stå i butikkene og skryte av miljøvennlighet og trafikksikkerhet, sier Mo.

LES MER: Disse lastebilene renser faktisk luften

Se video under: Her stikker lastebilen av fra kontrollen