– Det er mye å sette seg inn i før du maskinvasker bilen
Derfor kan det fort gå veldig, veldig galt.
Steinar Eriksen (52) skjønte at han måtte komme seg ut av bilen, da bakluka på hans Tesla Model X åpnet seg midt i maskinvasken hos Circle K på Kjeller.
Han fikk trykket på nødstoppknappen, og unngikk sannsynligvis å få større skader på bilen.
Les mer om hva som skjedde her
Det er litt av hvert å sette seg inn i, før du lar en maskin ta seg av fjerning av skitt og salt på bilen din. Moderne kjøretøyer og ny teknologi byr nemlig på noen utfordringer.
Erfaring med Tesla og maskinvask
Kolbjørn Sandstad Olsen har drevet Circle K i Stjørdal de siste 16 årene, og er godt over middels opptatt av nettopp bilvask. Dessuten eier han en Tesla Model X privat.
Den elektriske SUVen fikk han i august 2016, og har siden den tid vasket den et 20-talls ganger i maskin. I tillegg spyler han skjermer og hjul på selvvaske-anlegget.
Han mener Eriksen har vært veldig uheldig med sin bil, og tror også han vet noe av forklaringen på hva som skjedde ...
Bilvask: En dårlig svamp kan ødelegge bilen din
Mange advarsler
– Først og fremst må jeg jo si at situasjonen som skjedde på Kjeller naturligvis er veldig kjedelig både for Circle K og kunden. Jeg håper alt løser seg på en god måte. Når det gjelder akkurat Model X, er det viktig å lese instruksjonene før alle typer vask – enten det er med eller uten børster. Ja, også med selvvask må du være oppmerksom, siden spylerdysene er såpass sterke at dører og bagasjerom kan åpnes, sier Sandstad Olsen.
Tesla Model X har faktisk flere sider med advarsler i den digitale instruksjonsboka, om hva du ikke må gjøre.
Noe av det som står i listen over advarsler er: FORSIKTIG: Bruk kun børsteløs vask ved vask i automatisk bilvask. Disse bilvaskene har ingen deler (børster osv.) som berører overflatene på Model X. Bruk av en annen type bilvask kan forårsake skader som ikke dekkes av garantien.
ÉN av ti innrømmer at de aldri vasker bilen
Slå av all strøm
Likevel går det altså fint an å vaske Model X i maskin, hvis man tar noen forholdsregler.
– Det jeg gjør, er å gå inn på skjermen og gjøre bilen "død", altså E-Power OFF. Så låser jeg bilen med nøkkelen – og slår av også nøkkelen. Da vil ingen av sensorene reagere før bilen blir aktivert igjen, sier Model X-eieren.
Det skal også sies at det ikke bare er Tesla som har noen utfordringer i forhold til sensorer som kan reagere på trykk eller bevegelse.
– Vi har sett det på flere modeller. En VW Passat CC fikk for eksempel press på VW-logoen som også er knappen for å åpne bakluka, noe som gjorde at den åpnet seg midt i vasken. Det tilfellet rakk ingen rakk å reagere tidsnok, og hele bakruta ble knust, forteller Sandstad Olsen.
Slik så Mercedesen ut etter bilvasken
Har ikke noe valg
Med all saltingen som foregår på norske veier, mener Cirkel K-driveren at bileiere ikke har annet valg enn å vaske bilen sin.
– Jeg skulle virkelig ønske at vi kunne redusert saltingen, for den er veldig ødeleggende for bilene.
Hvis du ikke liker maskinvask, er det naturligvis et godt alternativ med selvvask. Det finnes en rekke slike anlegg som kan brukes.
De er nesten usynlige – men nå må de bort
– Billig måte å unngå dyrt problem
Brooms bilekspert Benny Christensen råder alle bileiere til å ta seg godt av bilen sin. Særlig på vinteren.
– Det å få spylt bort saltlaken er kjempeviktig for at bilen skal holde seg i god stand. Vasker du ofte, noe som er lurt på vinteren, må du også passe på å legge på et lag med voks og å polere innimellom. Det er faktisk en billig måte å unngå kostbare problemer på.
PS: Tesla Norge ønsker ikke å uttale seg om den spesifikke saken rundt maskinvasken av Model X på Kjeller forrige helg.
Derfor kan du ikke vaske bilen din med Zalo
Slik vasker de VIRKELIGE proffene ...