Klassens billigste skal gå lengre

Denne har ikke mange konkurrenter.

Nissans sjuseters-elbil har økt rekkevidden til 280 kilometer, dermed bør den også bli mer aktuell for mange av kjøpere i dette markedet.
Nissans sjuseters-elbil har økt rekkevidden til 280 kilometer, dermed bør den også bli mer aktuell for mange av kjøpere i dette markedet.

Skal du ha elbil med sju seter, har du ikke mange alternativer. Det vil si, du har i praksis tre: To av dem kommer fra Tesla, den tredje fra Nissan.

Men der en ny Model S eller Model X i praksis koster mer enn mange familier har mulighet til å bruke på bil, ligger Nissans e-NV200 Evalia i en helt annen prisklasse.

Det store ankepunktet mot den så langt har vært begrenset rekkevidde. Nå svarer Nissan på det, gjennom en betydelig oppgradering.

Egentlig en varebil

Nå åpner de nemlig for bestilling av e-NV200 med 40 kWh-batteri, som har fått hele 65 prosent lengre rekkevidde. Det betyr at ny rekkevidde er 280 kilometer, etter den såkalte NEDC-normen.

e-NV200 er tilgjengelig som sjuseters familiebil, dessuten toseters varebil, i en introduksjonsmodell kalt «Limited Edition 2.ZERO».

Det er ikke vanskelig å se at opphavet er en varebil, Nissans kompakte NV200. Det merkes både på design og kjøreegenskaper, men til gjengjeld er plassforholdene i den høybygde bilen gode.

Også interiøret bærer preg av varebil-røttene, dashbordet er funksjonelt, men enkelt.
Også interiøret bærer preg av varebil-røttene, dashbordet er funksjonelt, men enkelt.

Sjuseter til 50.000 kroner – sjekk denne!

Tilhengerfeste, men...

Den nye spesialmodellen er godt utstyrt med blant annet 6,6 kw-internlader, noe som bidrar til å redusere ladetiden vesentlig. Den er også klargjort for hurtiglading, noe som ikke minst er en fordel da Nissan kan nyte godt av det største nettverket av hurtigladere i Norge – ChaDeMo.

Den nye bilen får også oppgradert navigasjonssystem og software-telematikk, ryggekamera, nøkkelfritt-system, cruisekontroll og mye mer som standardutstyr.

Bilen vil også bli tilgjengelig med tilhengerfeste, med det Nissan beskriver som "noe begrenset hengervekt". Mer konkret enn det er de foreløpig ikke. e-NV200 får for øvrig samme batterigaranti som på Nissan LEAF – 8 år/160.000 km.

Dette var den første elbilen med hengerfeste

Nissan er den bilpodusenten i verden som har laget flest elbiler til nå. I tillegg til Leaf har de altså denne, e-NV200.
Nissan er den bilpodusenten i verden som har laget flest elbiler til nå. I tillegg til Leaf har de altså denne, e-NV200.

Norges desidert billigste

Varebil-utgaven av introduksjonsmodellen e-NV200 koster 262.990 kroner. Sjuseteren e-NV200 Evalia koster fra 290.090 kroner.

– Vi opplever meget stor interesse for denne bilmodellen, og vi har stor tro på at den med 100 kilometer lengre rekkevidde blir aktuell for enda flere kunder, sier Nissans Norges-sjef, Anders Mamen Lund.

– Som varebil var e-NV200 allerede bestselger med 24 kWh-batteri. Tilbakemeldinger fra aktuelle kunder er at rekkevidde er avgjørende om en elbil skal være interessant som varebil, og det gir vi dem nå med 65 prosent lengre rekkevidde enn tidligere. Alle barnefamilier som har et stort behov for plass, får nå god rekkevidde på Norges desidert billigste elektriske sjuseter, sier Mamen Lund, i en pressemelding.

Nye e-NV200 kommer til Norge i april 2018.

Les testen: Lenger fra Tesla kommer du nesten ikke

Se video under: Bilen du aldri skal behøve å vaske