Mercedes CLS skapte i sin tid et helt nytt og eget segment, da første generasjon av firedørscoupeen ble lansert tilbake i 2005. Den ble umiddelbart en kjempesuksess.

Nå er det duket for tredje generasjon. Og i Norge er det tre versjoner som skal lanseres helt fra starten – blant annet den såkalte mildhybriden CLS 450 4Matic. Ny teknikk med 48-voltsystem skal gjøre at bensinmotorer får omtrent samme lave forbruk som en tradisjonell dieselmotor.

Nå er luksusbilen blitt billig

Godt utstyrt

Lansering i Norge blir i mars og bilen prises fra 955.000 kroner. Men vi kan love allerede nå at det ikke blir solgt en eneste CLS til under én million kroner, etter at en passelig mengde ekstrautstyr er på plass.

Men en del viktig utstyr kommer inkludert i prisen for det norske markedet. Blant annet får to 12,3-tommers store skjermer med digitale instrumenter på dashbordet, skinnseter, ryggekamera, navigasjon, speilpakke og aktiv parkeringsassistent.

En av verdens vakreste familiebiler blir ny

Interiøret er i stor grad preget av E-klasse og S-klasse.
Interiøret er i stor grad preget av E-klasse og S-klasse.

Kraftigste dieselmotor noensinne

Fra lanseringen i mars blir CLS tilgjengelig med tre nye motorer – to dieselmotorer og tidligere nevnte mildhybrid.

Innstegsmodellen enn så lenge blir 350 d – som får 286 hk. Neste blir CLS 400 d, der man bruker den kraftigste dieselmotoren noensinne fra Mercedes-Benz – med 340 hk og 700 Nm.

Mildhybriden, CLS 450, tar på sin side utgangspunkt i en seksylindret bensinmotor med 48-voltsystem, integrert startgenerator og partikkelfilter.

Denne yter 367 hk og 500 Nm, med ytterligere 200 Nm og 22 hk tilgjengelig via EQ Boost i kortere perioder. Den integrerte elektriske motoren assisterer forbrenningsmotoren, for eksempel ved akselerasjon. Elmotoren gjør det dessuten mulig å kjøre uten forbrenningsmotoren og forsyner batteriet med strøm ved hjelp av regenerering.

CLS er en stor bil, som har et design som skiller den fra de andre modellene i utvalget.
CLS er en stor bil, som har et design som skiller den fra de andre modellene i utvalget.

Denne firedørscoupeen har også blitt en suksess!

Sportslig design

Den nye fronten får et aggressivt uttrykk, med flere likhetstrekk til sportsmodellene i AMG GT-familien.

De nye frontlyktene er redesignet og sørger for en hissig holdning med vinkelrette kjørelys. En skulderlinje følger bilen fra fronten og smelter inn i de lavt posisjonerte baklyktene med 3D-effekt, takket være bakgrunnsbelysning og krystalliknende reflektorer.

Designspråket med rene linjer og få skarpe kanter bidrar til god aerodynamikk og en imponerende lav CD-verdi på kun 0,26.

Se hva Brede har gjort med Mercedesen sin!

Første med fem seter

Interiøret i nye CLS er sterkt inspirert av flaggskipet S-Klasse, og E-Klasse Coupé.

De nye setene er designet utelukkende for CLS og har økt i antall, fra fire til fem, for første gang.

De tre baksetene kan foldes ned i 40/20/40-konfigurasjon for å utvide bagasjerommet, som normalt rommer 520 liter.

Flere nye sikkerhetssystemer er også nå standard på CLS og inkluderer blant annet bremseassistent, filskiftvarsling – som sender ut en høyfrekvent lyd i forkant av en uunngåelig ulykke for å redusere potensielle hørselsskader.

Brooms bilguide: Dette mener norske Mercedes CLS-eiere om bilen sin

Se video: Bilen tror vi har sovnet, se hva som skjer da