– 2018 blir være eller ikke være for Tesla

Produksjonen av ny volummodell ligger langt bak skjema.

Tesla har endelig fått fart på produksjonen og utleveringene av sin volummodell, Model 3. Men de har fortsatt en stor oppgave foran seg, med tanke på å nå målene for 2018.
Tesla har endelig fått fart på produksjonen og utleveringene av sin volummodell, Model 3. Men de har fortsatt en stor oppgave foran seg, med tanke på å nå målene for 2018.

Juli 2017: Vi er på plass i Teslas hovedkvarter i Fremont, California. Gründer og sjef, Elon Musk, står foran oss og skal overlevere de aller første utgavene av Model 3. Han smiler før han uttaler:

– Nå begynner produksjonshelvete. Vi har en enorm oppgave foran oss med tanke på å få på beina produksjonen av denne bilen. Det var et voldsom slit både med Model S og Model X. Model 3 kommer til å bli enda mer krevende.

Et drøyt halvår senere kan vi slå fast at han fikk rett. Det ER en stor utfordring, som slett ikke er løst, ennå.

Broom-redaktør Knut Skogstad følger bilbransjen tett. Han er spent på hvordan det vil gå med Tesla framover.

– Det er nå det gjelder. 2018 blir et svært avgjørende år for Tesla, det kan bli være eller ikke være, mener han.

Les Brooms eksklusive test av Tesla Model 3 her

Voldsom økning

For utfordringene er store. Den amerikanske elbilprodusenten skal øke produksjonen fra rundt 100.000 biler i året, til 500.000. Det må de også klare på svært kort tid, i praksis noe ingen bilprodusent har gjort før dem.

Interessen rundt Model 3, den nye innstegsmodellen, er skyhøy verden rundt. Mange har betalt depositum. Men så var det dette med å skaffe biler til kundene da ...

Slik ser Teslas volummodell ut, Model 3. Den er det mange nordmenn som har bestilt.
Slik ser Teslas volummodell ut, Model 3. Den er det mange nordmenn som har bestilt.

Her er VWs svar på Teslas volummodell

Utfordringer

Planen var at produksjonen skulle økes i høyt tempo utover høsten i fjor. Men slik gikk det ikke. I stedet har det vært utfordringer og forsinkelser. Og først i desember ble det virkelig fart i sakene.

På årets siste tre uker, produserte man like mange biler som de foregående fire månedene til sammen.

Innen utgangen av andre kvartal, er planen nå at det skal produseres 5.000 biler i uken. I utgangspunktet skulle den milepælen vært nådd i desember. den ble først utsatt til første kvartal, så andre.

Her kan du lese mer om vårt førsteinntrykk av Model 3

Norske kunder

Tesla vil ikke ut med hvor mange nordmenn som har bestilt bilen, men det er snakk om flere tusen. I utgangspunktet hadde man håpet at leveringene til de første av disse kunden skulle skje allerede like over nyttår.

Nå er beskjeden at internasjonale leveringer begynner i andre halvår. De som allerede har reservert, kan logge seg inn på nettsidene til Tesla for å sjekke estimert leveringstid.

Nye reservasjoner har en leveringstid på 12-18 måneder.

I kjent 'Tesla-stil' gjør man ting på sin egen måte. Blant annet får du her bilverdens største bakrute – som gir en unik utsikt for de som sitter i baksetet.
I kjent "Tesla-stil" gjør man ting på sin egen måte. Blant annet får du her bilverdens største bakrute – som gir en unik utsikt for de som sitter i baksetet.

Her får du Tesla til halv pris

Milliard-underskudd

– Tesla opplever stor suksess med Model S og Model X, og økte salget av disse med hele 33 prosent i fjor. Dermed klarte de for første gang å levere over 100.000 biler til kundene sine.

– Men det at de henger etter med Model 3 koster penger. Mye penger. Det spås at Tesla vil gå med et underskudd på fire milliarder kroner i 2018. Da vil det fort bli behov for ny kapital inn, sier Broom-redaktøren.

Tesla: Snart kan du sove bak rattet

Må levere varene

Skogstad tror Tesla er helt avhengig av at produksjonen går som den skal framover, og ikke minst at bilene er slik kundene forventer.

– Det var en del misnøye med de første utgavene av Model S, med tanke på byggkvalitet. Den slags har man ikke råd til nå. Med så mange nye kunder blir det helt andre krav også til forhandlernettverket og kapasiteten til å følge opp kundene. At produksjonen endelig begynner å skyte fart er en god start, men man er langt ifra på trygg grunn ennå, sier Skogstad, og legger til:

– For Teslas del blir dette et kappløp mot klokka. Så langt har modellene deres i praksis ikke hatt noen konkurreter. Model 3 vil få svært mange. Og de er neppe villige til vente mye lenger på den, enn en bil fra konkurrentene. Dermed må Tesla levere, hvis ikke vil køen av interesserte kjøpere fort skrumpe inn.

Tesla var i fjor det 7. mest solgte bilmerket i Norge, og SUV-en Model X var landets fjerde mest solgte modell. Totalt ble det registrert 8.460 Tesla i Norge i 2017. Med det er vi verdens suverent største Tesla-marked i forhold til folketallet.

Derfor er Teslas SUV ulik alle andre