VW-konsernet er midt inne i en skikkelig SUV-offensiv. Skoda fikk to stykker i fjor, Seat gjør comeback i Norge senere i år med to nye – og akkurat nå lanserer Volkswagen sin nye T-Roc i Norge.

Dette er i praksis lillebroren til populære Tiguan. T-Roc er 4,23 meter lang, dermed plasserer den seg i en stadig voksende klasse av kompakte SUV-er, eller crossovere om du vil.

I fjor høst kjørte vi den under lanseringen i Portugal, da med fokus på 1-liters bensinmotor på 3 sylindre, og 115 hestekrefter.

Hva er nytt?

T-Roc lanseres med flere motoralternativer, på dieselfronten er det 2-liter som gjelder. Den får du med både 150 og 190 hestekrefter. Testbilen har 150-hesteren under panseret.

Hvis vi for et øyeblikk skal glemme all diskusjonen rundt diesel, er dette en motor som kler bilen veldig bra. Den gir fint overskudd og er også ganske kjapp: 0-100 km går unna på 8,4 sekunder.

T-Roc skiller seg ut på design, den er mer sporty enn de fleste konkurrentene i denne klassen.
T-Roc skiller seg ut på design, den er mer sporty enn de fleste konkurrentene i denne klassen.

Mange rømmer fra diesel – se hva vi kjøper i stedet

Hva er styrker og svakheter her?

T-Roc er en snerten liten SUV. VW-designerne har fått lov til å slippe seg litt mer løs enn de vanligvis pleier. Resultatet er en bil som ser kompakt og sporty ut, og som strengt tatt hadde fortjent en litt friskere farge enn det testbilen har.

Plassen er imponerende god i forhold til bilstørrelsen. Her kan fire voksne faktisk fint dra på langtur. 427 liter bagasjerom er også bra til denne bilklassen å være, i praksis er vi ikke langt unna at dette vil duge som familiebil for mange.

Innvendig er det moderne og funksjonelt, men mye hard plast gir litt vel mye billigfølelse i en bil som tross alt koster over 400.000 kroner.

Kombinasjonen sterk motor, DSG-girkasse og 4Motion-firehjulstrekk gir kjøreglede og god framkommelighet.

Bagasjerommet blir kanskje i snaueste laget for familiekjøperne. Skrå bakluke gjør også at man ikke får pakket så veldig i høyden.
Bagasjerommet blir kanskje i snaueste laget for familiekjøperne. Skrå bakluke gjør også at man ikke får pakket så veldig i høyden.

Denne Skodaen er rett og slett et lite kupp

Hva koster den?

Noen billigbil er dette altså ikke. Startprisen er på 405.200 kroner, med metallic-lakk og såkalt Business-pakke, ender vi på 419.600 kroner. Det finnes konkurrenter som er en god del billigere, men samtidig skal de slite med å gi samme totalpakke som T-Roc gjør.

Hvem er konkurrentene?

De har etter hvert blitt svært mange, både fra premiummerkene og de mer folkelige. Mini Countryman er litt midt i mellom disse, Mazda CX-3 er sporty og prisgunstig, Audi Q2 er dyr, men bra – mens biler som Renault Captur og Nissan Juke selger svært godt ute i Europa, men mer begrenset her hjemme.

Toyota C-HR fortjener også å være med i vurderingen, sammen med blant andre Opel Mokka og Kia Stonic. En skikkelig outsider finner vi i Dacia Duster som er større, men koster betydelig mindre. Som du skjønner: Å velge bil i denne klassen kan fort ta litt tid.

Vil naboen bli imponert?

T-Roc skiller seg litt ut i trafikken, i alle fall nå i starten. Vi håper også noen av kjøperne drar til og velger en av de friskere fargene, de kler denne bilen.

Du kan få T-Roc i flere knallfarger, også med kontrastfarge på taket. Det kler dette designet.
Du kan få T-Roc i flere knallfarger, også med kontrastfarge på taket. Det kler dette designet.

Broom mener:

Som på VW-produkter flest: T-Roc har ingen klare svakheter, dette er en gjennomført bil med høy kvalitetsfølelse. Komfort og kjøreegenskaper er blant de beste i klassen. Testbilen har fint kraftoverskudd, samtidig som DSG-girkassen som vanlig leverer varene. Infotainmentsystemet er blant de beste og alt det siste av sikkerhetsutstyr er på plass.

Det som trekker ned litt er billigfølelsen i interiøret. Her merker vi at VW har spart litt. Men det hjelper med litt friskere farger her også.

Prisen er også en utfordring for T-Roc. Du kan få konkurrenter en klasse over til de samme pengene. Det avgjørende da blir om du trenger den ekstra plassen. Gjør du ikke det, er T-Roc et av de beste kjøpene i klassen for små SUV-er akkurat nå.

Klikk her for å lese testen vår av T-Roc fra lanseringen

Hva mener eierne?

650 norske Volkswagen-eiere har lagt inn vurdering av sin bil i Brooms bruktbilguide. Klikk her for å lese mer om det:

Visste du at:

– T-Roc er VWs tredje SUV, fra før har de Tiguan og Touareg.

– Rimeligste T-Roc starter på 287.300 kroner. Da med 1-liters bensinmotor på 115 hk under panseret.

– T-Roc er bygget på VWs MQB-plattform. Det betyr at den har mye til felles med flere av konsernets større modeller.

Slik så T-Roc ut på skissestadiet. Det endelige designet har blitt tonet noe ned, men hovedtrekkene er der fortsatt.
Slik så T-Roc ut på skissestadiet. Det endelige designet har blitt tonet noe ned, men hovedtrekkene er der fortsatt.

VOLKSWAGEN T-ROC

Modell: 2,0 TDI 190 hk 4x4 DSG Style Motor: 2-liter diesel Effekt: 150 hk / 340 Nm 0-100 km/t: 8,4 sek Toppfart: 200 km/t Forbruk: 0,51 liter/mil Lenge/bredde/høyde: 4,23 - 1,81 - 1,57 meter Vekt: 1455 kg Bagasjerom: 427/1.237 liter Pris: 405.200 kroner

Denne kunne blitt en stor suksess, men kommer ikke til Norge

Akkurat lansert: Se video av T-Roc under: