2018 blir året da Tesla for alvor skal få konkurranse på elbilfronten.

Til nå har bilene deres i praksis ikke hatt direkte konkurrenter. Det får de nå.

To elektriske SUV-er er nemlig på gang i år. Først kommer I-Pace fra Jaguar, til sommeren. Mot slutten av året er det så klart for Audis første elbil, e-tron. Også det er en SUV.

Norge blir viktig marked

I fjor åpnet Audi opp for å reservere en plass i køen. For 20.000 kroner kunne nordmenn, som de første kundene i hele verden, sette seg opp på reservasjonsliste.

Det ble en umiddelbar suksess. Interessen var stor, og nå har man passert 3.100 reservasjoner på bilen. Det er et oppsiktsvekkende høyt tall og det har da også blitt lagt merke til hos Audi-ledelsen i Tyskland.

At elbil-landet Norge blir et viktig marked for e-tron er det liten tvil om. Det sier mye om vår posisjon at konseptversjon av e-tron akkurat nå er i landet. Den har blitt flydd inn for å bli vist fram for kunder og interesserte. Det er svært sjelden at noe slikt skjer med bilmodeller, lenge før de skal lanseres.

Det finnes kun én konseptversjon av Audis første elbil. Akkurat nå er den på et kjapt Norgesbesøk.
Det finnes kun én konseptversjon av Audis første elbil. Akkurat nå er den på et kjapt Norgesbesøk.

En av de viktigste trendene i bilmarkedet akkurat nå

Vil vekke oppsikt

– Dette er en stor happening, med rundt 1.200 norske Audi-kunder til stede. De har nå fått se konseptversjonen av e-tron for første gang på norsk jord. Vi kan vel si at stemningen var elektrisk under avdukingen. Jeg fikk nesten litt Tesla-assosiasjoner, det er jo ikke dagligdags i forbindelse med en ny bilmodell, forteller Brooms Mats Brustad som var til stede under seansen.

– Hva er ditt førsteinntrykk av bilen?

– Dette blir en ruvende SUV som kommer til å vekke oppsikt i trafikken. Bilen ser nesten overraskende stor ut med tanke på at den plasserer seg mellom dagens Q5 og Q7. Ellers er det tøffe linjeføringer og nye designelementer som understreker bilens sportslige karakter, forteller Mats.

Godt over 1000 norske Audi-kunder tok turen til Lillestrøm for å se nyheten i levende live.
Godt over 1000 norske Audi-kunder tok turen til Lillestrøm for å se nyheten i levende live.

Dette er en av de smarteste SUVene på markedet

Tre elektriske motorer

Audi har tidligere lovet rekkevidde på minst 500 kilometer. Med batteriene plassert i bunnen av bilen, ligger det an til svært god plass i kupéen, det er heller ikke usannsynlig at den kan leveres som sjuseter. Firehjulstrekk er noe mange norske kunder setter stor pris på.

Slik ser interiøret ut i konseptversjonen.
Slik ser interiøret ut i konseptversjonen.

Fremdriften blir sørget for av tre elektriske motorer.

En på forakselen, mens de to andre driver bakakselen.

Kraftfordelingen mellom de tre elektriske motorene er grunnlaget for quattro firehjulsdrift.

Motorene i konseptbilen Audi har vist så langt, leverer totalt 320 kW (435 hk), men det finnes også en egen boostfunksjon som øker effekten over kortere perioder, til hele 370 kW (503 hk) og dreiemomentet til over 800 Nm.

Vi kommer tilbake med mer om Norgesbesøket til e-tron.

Her kommer enda en lekker elbil

Se video av nye Audi e-tron under: