Sjekk dørene – denne får selv Tesla til å blekne

Her er det også mer å glede seg over. Se bildene:

Får du ikke oppmerksomhet på parkeringsplassen med denne, kan du mest sannsynlig bare gi opp. Fisker Emotion skal vises for publikum for første gang neste uke.
Får du ikke oppmerksomhet på parkeringsplassen med denne, kan du mest sannsynlig bare gi opp. Fisker Emotion skal vises for publikum for første gang neste uke.

Tidligere var det helst superbiler som hadde vippedører. Det er ikke spesielt praktisk på en familiebil.

Men det ga Tesla fullstendig blaffen i, da de laget sin første SUV: Model X.

Den fikk det den amerikanske elbilprodusenten kaller Falcon Wing doors. Et spektakulært skue!

Men nå kommer en bil som tar det hele et skitt videre: Fisker Emotion. I tillegg til det som vel er bilverdens mest prangende døråpninger – skal denne elbilen levere en rekkevidde på rundt 650 kilometer.

Her kan det bli en elbil-revolusjon

Dansk

Fisker-navnet har du sikkert hørt om tidligere. Mannen bak heter Henrik Fisker, og er dansk. Han er kjent for å designe en rekke spesielle biler, deriblant BMW Z8, Aston Martin DB9 og V8 Vantage – og den smått ikoniske Fisker Karma.

Sistnevnte ble lansert med bravur samtidig med Tesla Model S. I motsetning til Teslaen var Karma en hybrid, og ikke en ren elbil.

For å gjøre en laaang historie kort: Hele Karma-eventyret gikk i vasken, og selskapet gikk konkurs.

Her kan du lese mer om hva som skjedde

Fisker Emotion minner nesten mer om noe hentet fra Transformers-filmene, enn en bil.
Fisker Emotion minner nesten mer om noe hentet fra Transformers-filmene, enn en bil.

Pendlerbil: Dette er tre smarte alternativer

Debuterer neste uke

Men nå er altså den driftige dansken klar med et nytt prosjekt.

Med dørene igjen er Fisker Emotion en linjelekker bil.
Med dørene igjen er Fisker Emotion en linjelekker bil.

Emotion skal vises fram på Consumer Electronics Show i Las Vegas neste uke.

Nykommeren har en rekkevidde på rundt 650 kilometer og en batteripakke som skal kunne lade 200 km rekkevidde på under 10 minutter, skriver britiske Autocar.

Tør du å kjøpe denne bruktbilen?

God plass

Henrik Fisker har tidligere uttalt at bilen får god beinplass, på linje med store luksusbiler, takket være god plassutnyttelse. Siden det ikke er en tradisjonell motor under panseret, blir det frigjort mye plass.

I tillegg er designet slik vi er vant med fra Fisker: Utagerende. Mens Tesla er nedtonet, møter denne deg "midt i fjeset".

Om det er tøft eller ikke, er naturligvis smak og behag.

Politisk korrekt, selv med 340 hk

Ny batteriteknologi

Bilen som skal vises neste uke vil ha "vanlige" lithiumbatterier. Men det jobbes parallelt med en helt ny type batteri: Faststoff-batteri.

Disse har 2,5 ganger høyere energitetthet enn et vanlig litiumbatteri. Resultatet er at en bil med det nye batteriet skal kunne kjøre opptil 800 kilometer på èn lading!

I tillegg skal det være mulig å lade på, hold deg fast, ETT minutt!

Du er ikke likegyldig den fronten her ...
Du er ikke likegyldig den fronten her ...

Fisker Karma: Folk stopper opp og glaner åpenlyst

Tåler kulde

En annen viktig fordel for oss i Norge, er at faststoff-batteriene tåler temperatursvingninger bedre enn lithium-batterier.

Fisker påstår dessuten at det koster omtrent en tredjedel så mye å produsere disse batteriene, som å produsere dagens litium-batterier.

Så her kan det skje mye! Men ikke med en gang. Man forventer ikke at disse batteriene er på plass i elbiler før tidligst i 2024.

I mellomtiden får vi beundre dørene på Fisker Emotion ...

Første gang Fisker Karma ble vist i Norge var på Broom-festivalen!