De nærmeste dagene skal det bli kaldt i flere deler av landet. Svært kaldt.

Det vil gi flatt batteri og starttrøbbel for mange bileiere.

Særlig hvis kulda holder seg i flere dager, da kommer det til å bli et stort behov for starthjelp de stedene hvor minusgradene biter seg fast.

Startkabler og hjelp av naboen er effektivt og bra, men du skal vite hva du gjør. Uriktig bruk av startkabler kan bli en dyrekjøpt erfaring – både for den som får hjelp, og den som hjelper.

Kortslutning og skade

– Hvis du bruker den gamle typen startkabler uten overspenningsvern på moderne biler, kan det føre til kortslutning og skade på motorstyreenheten i bilen og annen elektronikk, sier Moeen Shahzad Mughal.

Han er fagansvarlig og bilteknisk rådgiver i forsikringsselskapet If.

Overspenningsvern er en beskyttelse det er verdt å koste på seg, mener han.

Opp til 60.000 kroner

– I en moderne bil sitter det mange styrebokser og små datamaskiner som kommuniserer med hverandre. Hvis en styreenhet får overspenning og kortslutter, kan det føre til skade på andre dyre komponenter i bilen også. Skadene vil som oftest føre til at bilen får alvorlige startvansker – eller ikke vil starte i det hele tatt, forklarer Mughal, som har bakgrunn som bilmekaniker.

Det er mange elektroniske komponenter og kretskort i en bil i dag. Kostnaden på en reparasjon etter el-sjokk varierer fra bil til bil, men kan koste fra 5.000 kroner og oppover til 60.000 kroner, eller mer.

Bilens forsikring dekker normalt ikke en skade som dette, siden den skyldes feilbruk av startkabler. Det gjelder derfor å holde tungen rett i munnen og vite hva du gjør under panseret.

Topp 5: Dette trenger vi mest hjelp til i sprengkulda

En batterilader kan være en rimelig og smart forsikring mot å bli stående med flatt batteri.
En batterilader kan være en rimelig og smart forsikring mot å bli stående med flatt batteri.

Bør ikke ta sjansen

– Hvis du skal ha starthjelp på bilen din, eller gi bort starthjelp, anbefaler jeg det på det sterkeste at du kjøper startkabler med innebygget overspenningsvern – en såkalt gnistsikker startkabel – for å hindre skader. Dersom du ikke har denne kabelen, bør du ikke ta sjansen på å gi eller å få starthjelp, sier Mughal, i en pressemelding.

Det hører også med til saken at mange forsikringsselskaper tilbyr veihjelp som en del av sine avtaler. Ofte er det her bare noen hundrelapper i egenandel, for å få hjelp hjemme på sin egen gårdsplass.

Nytt batteri kan gi elbil-revolusjon

Nyttige tips om bilbatteri og vinter

– Kjøp et startkabelsett med overspenningsvern. Det kan brukes på både nye og gamle bilmodeller

– Les bruksanvisningen til startkablene godt.

– Å investere i en batterilader kan også lønne seg. Det kan være lurt å lade batteriet minst en gang i året, helst på høsten.

– Levetid på bilbatteriet avhenger av at batteriet er mest mulig fulladet, så er det ikke dumt å lade en gang etter at vinteren er i gang også.

– Normal levetid på bilbatteri er gjerne mellom tre og fire år, men avhenger av type kjøring og bruk av bilen.

– Ta noen lengre turer med bilen innimellom for å få ladet opp batteriet. Men husk at batteriet vil fortsatt svekkes over tid.

Kilde: Forsikringsselskapet If

LES MER: – Tro meg, det smeller hvis dette går galt!

Se video: Bjørn skrudde varmen på fullt, da sprakk frontruta