BMW har doblet salget i Norge – på bare noen år

Og nå blir det en historisk SUV-satsing.

BMW, her representert med nye X3, ga gass i 2017. De sikret seg det beste salgsåret i Norge noen gang. På sju år har de doblet salget – og i 2018 er det blant annet TRE nye SUVer på vei inn.
BMW, her representert med nye X3, ga gass i 2017. De sikret seg det beste salgsåret i Norge noen gang. På sju år har de doblet salget – og i 2018 er det blant annet TRE nye SUVer på vei inn.

BMW er et av merkene som har gjort størst suksess i Norge med ladbare modeller.

2017 ble et av de beste nybilsalg-årene i Norges historie, med 158.650 registrerte biler. Det tredje mest solgte bilmerket av alle, var faktisk BMW. Med 13.119 nye biler i 2017.

De kan dermed se tilbake på et rekordår, med 8,4 prosent økning fra 2016 – som også var et rekordår! Hvis vi ser på salgsutviklingen fra 2011, er det snakk om en dobling i antall solgte biler.

Brooms bilguide: Her finner du over 750 omtaler av BMW!

Ladbart viktig

Et bredt utvalg av ladbare modeller skal ha mye av æren for den positive utviklingen.

Faktisk velger flere enn 7 av 10 BMW-kunder ladbare modeller.

Med 5.035 helelektriske biler og 4.226 ladbare hybrider, ble BMW samlet sett det nest mest registrerte bilmerket blant ladbare biler i 2017.

Den ladbare superbilen, i8, ble forøvrig solgt i over 100 eksemplarer. I løpet av våren 2018 kommer cabriolet-versjonen, BMW i8 Roadster.

Halvparten vil ikke kjøpe diesel eller bensin igjen

Elbil mest solgt

Den aller mest solgte modellen med BMW-logo på panseret er elbilen i3. Den endte som landets nest mest solgte i fjor, bak den suverene vinneren: VW Golf.

Elbilen BMW i3 ble nylig fornyet – og i den forbindelse kom også en helt egen utgave: i3S.
Elbilen BMW i3 ble nylig fornyet – og i den forbindelse kom også en helt egen utgave: i3S.

i3 kommer med en forsiktig fornyelse i år. I tillegg lanseres akkurat nå en ny variant av i3 – nemlig i3S.

Sistnevnte er raskere enn originalen (184 vs 170 hk), har et mer sporty design og en noe høyere pris enn den vanlige utgaven. i3S starter på 377.400 kroner, mens i3 begynner på 277.900 kroner.

Rekkevidden er på henholdsvis 280 og 300 kilometer.

– Det har aldri vært vanskeligere å kjøpe nybil

X-år i 2018

Det er naturlig nok ingen planer om å ta foten av gasspedalen i 2018. BMW har en rekke modeller på vei inn – og da særlig SUVer.

Allerede i slutten av januar skal Broom være med til Portugal for å teste nye BMW X2. En sportslig kompakt-SUV som kan bli interessant for det norske markedet.

Etterhvert kommer også en ny X4. Det er en mer coupeaktig variant av tredje generasjon BMW X3.

Og til slutt, helt nye X7. Det blir den nye toppmodellen i SUV-sortimentet.

Miljøverstinger går mest ned i pris

Mini øker også

BMW eier for øvrig Mini, og det vesle nisjemerket har også klart å øke salget betydelig her hjemme. 990 biler tilsvarer en økning på 15,4 prosent fra 2016.

Her var det den nye kompakt-SUVen Countryman som stod for volumet. Det er faktisk tidenes største Mini. Den er ble også tilgjengelig som ladbar hybrid i fjor.

I 2019 er det for øvrig duket for Mins første elbil.

Nå bør du tenke deg godt om før du kjøper nybil